Inteligencja w HR, czyli przyszłość nowoczesnych systemów wsparcia w branży

Jak wskazuje przeprowadzone ostatnio badanie Sage People, aż 84% rekruterów w Ameryce i Wielkiej Brytanii ma kłopot ze znalezieniem odpowiednio wykwalifikowanych pracowników. Jednocześnie większość badanych przyznaje, że około 40% ich czasu zajmują prace administracyjne. Jak rozwiązać ten dysonans i usprawnić pracę działów HR, by zwiększyła się ich efektywność?

W HR-ze na razie mniej “smart”

Inteligentne systemy informatyczne pojawiły się już w wielu obszarach biznesu. Aktywnie korzystają z nich pracownicy działów sprzedaży, marketingu czy finansów, doceniając oszczędność czasu i energii, jaką dzięki nim zyskują. Obszar rekrutacji pracowników zdaje się pozostawać pod tym względem nieco w tyle. Na rynku istnieją już wprawdzie rozwiązania wspierające HR, ale korzystają z nich najczęściej duże firmy, liczące kilkaset osób. W takich organizacjach funkcjonuje zwykle kilku specjalistów z zakresu HR, którzy muszą nadzorować wiele procesów jednocześnie, nowoczesne systemy komputerowe są więc im niezbędne w codziennej pracy. Ostatecznie jednak branża zarządzania zasobami ludzkimi jest jeszcze w dużej mierze zależna od “ręcznej” pracy ludzi. W małych i średnich firmach pracownicy samodzielnie zajmują się czynnościami administracyjnymi związanymi z rekrutacją. Niestety, każde takie działanie to mniej czasu na to, co najważniejsze – czyli pozyskiwanie pracowników, które w dzisiejszych czasach jest szczególnie trudne.

Potrzeby i rozwiązania

Wielu pracowników działów HR odczuwa dyskomfort z powodu braku odpowiednich rozwiązań informatycznych w firmie. Jak wynika ze wspomnianego badania, niemal 38% polskich specjalistów ds. kadr i płac, gdyby dysponowało dodatkowymi środkami, przeznaczyłoby je na nowe lub uzupełniające oprogramowanie wspierające rekrutację. Takich programów zaczyna zresztą przybywać, każda organizacja z pewnością znalazłaby więc narzędzie spełniające potrzeby jej pracowników. W tej chwili na rynku dostępne są m.in. takie rozwiązania, które pomagają w sprawdzeniu kwalifikacji kandydatów i budują pozytywny wizerunek pracodawcy. Platformy stworzone specjalnie z myślą o różnorodnych procesach HR nie tylko analizują wszelkie istotne dane na temat kandydatów czy pracowników, ale także proponują im odpowiednie szkolenia, zwiększając tym samym kompetencje potrzebne do wykonywania zawodu. Systemy czerpią informacje m.in. z opisów stanowisk, procesy odbywają się więc zupełnie automatycznie. Coraz bardziej popularne stają się także rozwiązania oparte na technologii chmurowej, dzięki którym pracownik ma dostęp do danych w każdym miejscu i o każdym czasie. Tego typu narzędzia pomagają utrzymać pracownika w firmie, gdyż są zgodne z wchodzącym obecnie trendem “wstawania zza biurka”. Pracownik, który może pozostawać na etacie, będąc jednocześnie mobilnym, z pewnością doceni tę wygodę. Tego typu oprogramowania obsługują także legislacje różnych krajów, co oznacza, że łatwiej jest nawiązywać współpracę z obcokrajowcami. Jest to szczególnie cenne w okresie, kiedy w Polsce brakuje specjalistów z odpowiednimi kwalifikacjami, a fluktuacja pracowników coraz bardziej się zwiększa.

Nowoczesne rozwiązania IT wspierające działy zarządzania zasobami ludzkimi wchodzą na rynek powoli, ale pozytywna zmiana na szczęście zaczyna już być widoczna. Za kilka lat czeka nas zapewna to samo, co w przypadku innych obszarów, czyli całkowita automatyzacja procesów powtarzalnych, takich jak rejestracja użytkownika (pracownika) i wiele innych.

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *