Złota zasada rekrutacji? Informacja zwrotna dla kandydata
Jak dbać o dobry wizerunek firmy wśród potencjalnych pracowników? Oczywiście nie ma tutaj wielkiej filozofii: pozytywnej opinii nie da się wyrobić “na skróty” i trzeba być po prostu zaufanym pracodawcą. Ale jak pokazać kandydatom, że w naszej firmie poczują się dobrze? Warto zacząć od nawiązywania z nimi właściwych relacji podczas procesów rekrutacyjnych.
Employer Branding, czyli marketing skierowany do potencjalnych kandydatów do pracy, to dziedzina, o której mówi się od niedawna, choć sama w sobie, istniała ona oczywiście dużo wcześniej. Jednym z podstawowych “przejawów” dobrze prowadzonego Employer Brandingu jest… odpowiednie traktowanie kandydatów. W czasach błyskawicznego obiegu informacji, negatywna opinia o naszej firmie może bowiem roznieść się po sieci jak wirus, a my będziemy musieli walczyć z jej druzgocącymi skutkami. Oczywiście istnieje niewielkie prawdopodobieństwo, że każdy niezadowolony kandydat będzie skarżył się na nas w Internecie, ale jak wiemy, w kwestiach wizerunkowych lepiej zawsze dmuchać na zimne.
Jak możemy pokazać, że szanujemy kandydata? Najlepsza odpowiedź nasuwa się sama: udzielając mu odpowiedzi zwrotnej po zakończonym procesie rekrutacyjnym. Nigdy nie mówmy: “oddzwonimy do pana/i”, wiedząc, że i tak już więcej się nie odezwiemy. Jeśli ktoś był u nas na rozmowie, bezwzględnie należy poinformować go o przebiegu rekrutacji oraz jej wynikach. Dobrym zwyczajem jest także odpowiadanie wszystkim kandydatom na etapie przesyłania aplikacji, ale w tym akurat przypadku, CV może czasem być naprawdę dużo, bezpieczniej jest więc zastrzec w ogłoszeniu, że skontaktujemy się jedynie z wybranymi kandydatami. Wykazujmy się jednak jak najbardziej aktywną postawą wobec wszystkich osób aplikujących do naszej firmy, a szczególnie tych, którzy biorą czynny udział w procesie rekrutacyjnym. Takie działanie na pewno zaprocentuje w przyszłości, pokazując nas jako wiarygodną firmę i dobrego pracodawcę.