Nowa praca – jak zrobić dobre wrażenie?
Większość z nas nie lubi zmian. Jeśli więc z jakichś powodów jesteśmy zmuszeni do zmiany pracy, a w konsekwencji aklimatyzacji do nowego środowiska, nie czujemy się z tym zbyt komfortowo. Co możemy, a nawet powinniśmy więc zrobić, żeby nasz onboarding przebiegł w miarę bezboleśnie, a wdrożenie do nowej firmy zakończyło się sukcesem?
Dress code
Jak wiadomo, pierwsze wrażenie, jakie po sobie zostawimy, zostaje z nami na bardzo długo. Jeśli przypniemy więc sobie łatkę nieporządnych, roztrzepanych i niedopasowanych do kultury organizacyjnej firmy, bardzo trudno będzie nam się potem jej pozbyć. Pierwszego dnia pracy warto więc ubrać się wyjątkowo dobrze – nawet jeśli w nowej firmie nie funkcjonuje oficjalny dress code. Nie mówimy oczywiście o tym, żeby zaraz zakładać garnitur albo garsonkę, ale niebieskie jeansy i koszule w kwiaty warto zostawić na okazje niezwiązane z życiem zawodowym. Jeśli nie jesteśmy pewni, jak powinniśmy ubierać się do pracy, najlepiej zastosujmy “bezpieczne” wyjście, które zawsze się sprawdza: ciemne spodnie, koszula oraz casualowa marynarka (dla pań zamiast koszuli wystarczy bluzka bez nadruków, można też pozwolić sobie na ładną spódnicę). Pamiętajmy, że pierwsze wrażenie zależy głównie od naszego wyglądu.
Zachowanie
Drugą bardzo istotną rzeczą jest sposób, w jaki się zachowujemy. W jego zakres wchodzi właściwie wszystko, co nie jest związane z naszym wyglądem: to, co i w jaki sposób mówimy, jak się poruszamy, jak zwracamy się do innych. Teoretycznie nasze zachowanie na początku może nie wydawać się takie ważne, ale w praktyce, w pierwszym momencie jest ono najistotniejsze zaraz po wyglądzie. Nie wypada ani zachowywać się jak szara myszka, ani jak zdobywca Mount Everest – warto raczej być kulturalnym, dwa razy zastanowić się, czy wypowiedzieć swoje myśli na głos, nie komentować wyglądu biura czy osób w nim przebywających, nie spoufalać się zbytnio, nie rozmawiać o zarobkach itd. Zasady te można by mnożyć w nieskończoność, ale ostatecznie, każdy z nas je przecież zna, bo wynikają one z kultury osobistej, którą każdy dorosły człowiek zdążył już raczej nabyć (a przynajmniej powinien).
Zwyczaje
Ostatnią, ale równie ważną kwestią, jest nasze zachowanie w kolejnych dniach pracy. Starajmy się wykonywać swoje obowiązki jak najlepiej, a jeśli jeszcze nie zaczęliśmy pracować nad zadaniami, bo np. przez pierwszy okres bierzemy udział w szkoleniach, wykażmy się dużym zaangażowaniem i chęcią rozwoju. Poza tym, bacznie przyglądajmy się zwyczajom, jakie panują w nowym zespole. Być może są one diametralnie inne, niż miało to miejsce w przypadku naszej poprzedniej firmy. Jeśli tak jest, to starajmy się je zaakceptować i zaaklimatyzować się według panujących tam zasad, zamiast na siłę wprowadzać swoje stare przyzwyczajenia. Przystosowanie się do zastanej kultury organizacyjnej ma niezwykłe znaczenie, bo dzięki temu zaczynamy czuć się w firmie dobrze, a po drugie – nie narzucamy innym swojego stylu bycia i powoli stajemy się ważną częścią nowego zespołu.