Etykieta biznesowa a skuteczne przywództwo
Biznesowa etykieta sprawdza się nie tylko na „spotkaniach na szczycie”, ale również w codziennej pracy managerów, którzy – dzięki stosowaniu odpowiedniego savoir-vivre – mogą zbudować silne relacje ze swoim zespołem stając się tym samym bardziej skutecznym przywódcą. Jak tego dokonać? Jak stworzyć odpowiednią atomsferę w pracy bez przesadnego skracania dystansu między pracownikami niższego szczebla?
Przede wszystkim zadajmy sobie pytanie – jaki powinien być dobry lider, jakie cechy powinien posiadać? Osoba z zacięciem dyktatorskim, którego nie brakuje u wielu managerów lub osób piastujących kierownicze stanowiska nie jest specjalnie dobrym kandydatem na dobrego lidera. Taki typ lidera na pierwszym miejscu stawia przede wszystkim dbanie o swoją wysoką pozycję, a do tego często dochodzi jedynie poprzez wydawanie i nie przyjmowanie żadnych sprzeciwów. Dobry lider to nie dyktator – to osoba, która zarządza, a nie wydaje rozkazy, podejmuje decyzje po wysłuchaniu propozycji i uwzględnia cudze zdanie, szuka kompromisów w sytuacjach spornych, a nie stawia jedynie na swoim.
Jak do tego ma się etykieta biznesowa? Tak samo, jak w przypadku spotkań biznesowych z klientami i budowania relacji już w momencie powitania – tak samo zachowanie lidera w firmie ma wpływ na atmosferę i wydajność pracy zespołu. Dla przykładu weźmy powitanie lidera z pracownikiem niższego szczebla. Wielu kierowników uważa, że podczas wizyty pracownika w jego biurze jako lider wyższy rangą nie musi on wstawać i specjalnie witać pracownika. Tym samym jednak pokazuje swoją wyższość i wprawia w pewne zakłopotanie i onieśmielenie pracownika. Wstanie z fotela i podanie ręki nie wymaga jednak zbyt dużego wysiłku a ma wpływ na poprawę atmosfery, jest wyrazem szacunku dla pracownika i poprawia atmosferę spotkania już na samym jego początku.
W każdym innym przypadku: czy to w siedzibie firmy czy na bankietach organizowaną poza firmą dobry lider zdaje sobie sprawę, że szacunek i odpowiednie traktowane swoich pracowników powinno mieć miejsce przez cały czas niezależnie od miejsca kontaktu z pracownikami. Musi dbać o dobre stosunki z ludźmi, którzy go otaczają, bo tylko dzięki temu będzie mógł na nich polegać w każdej sytuacji i daje również sygnał, że pracownicy mogą również do niego zwracać się z pomocą. W ten sposób można stworzyć zgrany zespół pracowników i stać się naprawdę skutecznym liderem – dbając w pierwszej kolejności o kulturę, szacunek i dobre relacje z pracownikami. Na tym opiera się cały savoir-vivre w biznesie.