Analiza danych – as w rękawie menedżera
Dzisiejsze zarządzanie przedsiębiorstwem, różni się nieco od tego, co było kiedyś. Obecnie, coraz większy nacisk kładzie się bowiem na działania, związane z analityką danych, rozwiązaniami mobilnymi i społecznościowymi oraz usługami w chmurze. Te narzędzia informatyczne mają szansę naprawdę zrewolucjonizować procesy biznesowe w polskich firmach.
IBM Institue for Business Value cyklicznie przeprowadza serię badań C-Study. Do respondentów należą głównie reprezentanci kadry kierowniczej i przedsiębiorstw globalnych. Badani musieli ocenić jaki wpływ na rozwój modelów biznesowych i sposobów organizacji przedsiębiorstw, mają kluczowe technologie – a szczególnie analiza danych.
Skuteczna optymalizacja
Wyniki jednoznacznie wskazują, że nowe technologie mają niebagatelny wpływ na ewolucję procesów biznesowych. Aż 96% szefów firm zastanawia się bowiem, jak zoptymalizować biznes przy pomocy zaawansowanych narzędzi analizy danych. Wśród menedżerów działów marketingu, 95% uważa, że rozwiązania mobilne mogą pomóc w dotarciu do określonego targetu klientów. Narzędzia analityki danych stosuje także 61% szefów działów zarządzania zasobami ludzkimi – za ich pomocą chcą oni pozyskiwać najbardziej zdolnych kandydatów, a także motywować i wynagradzać obecnych podwładnych.
Natychmiastowy odzew
Co z danymi z serwisów społecznościowych? One także mają ogromne znaczenie w firmach. Aż 59% menedżerów, zarządzających łańcuchem dostaw, przyznaje, że już wykorzystuje te dane lub że zamierza użyć ich w przyszłości. Wszystko po to, by zarządzanie produkcją i dystrybucją było możliwe na bieżąco – w zależności od aktualnych potrzeb klientów. Niemal połowa szefów działów bezpieczeństwa deklaruje natomiast, że wśród priorytetów inwestycyjnych w ich firmach znajduje się ochrona zasobów danych i infrastruktury informatycznej.
Zrozumieć dane
Najważniejsza podczas zarządzania z użyciem skomplikowanych narzędzi IT, jest przede wszystkim umiejętność ich integracji. Do wyzwań, stojących przed dzisiejszymi menedżerami, należy więc ciągłe nabywanie kompetencji, związanych z analizą danych. Tkwi w nich bowiem ogromny potencjał, który może przyczynić się do sukcesu firmy. Dzięki dostępnym danym, przedsiębiorca może trafnie przewidzieć potrzeby i oczekiwania konsumentów – i to jeszcze zanim dowie się o nich rynek.
Wśród polskich firm, w których przeprowadzono optymalizację działalności z użyciem nowoczesnych narzędzi informatycznych, znajdują się m.in. Focus Telecom Poland, Kompania Piwowarska oraz Santander Consumer Bank S.A. Na razie to niewiele, prognozy na przyszłość nie pozostawiają jednak wątpliwości – analizę danych zacznie wykorzystywać coraz więcej przedsiębiorstw.