HR czyli co?
Dziś niemal każda firma posiada swój własny dział HR. Nie wszyscy wiedzą jednak, czym właściwie zajmują się jego pracownicy. Tymczasem zakres ich obowiązków jest bardzo zróżnicowany i różni się mocno w różnych firmach. HRowiec HRowcowi nierówny.
Najwięcej różnych obowiązków mają działy HR w dużych firmach, które zatrudniają kilkudziesięciu lub nawet kilkuset pracowników. Co naturalne takie duże firmy zatrudniają też największą liczbę specjalistów od HRu. Według Jesiennego Raportu Płacowego Salary Tracker przygotowanego przez firmę Advisory Group TEST Human Resources, liczba specjalistów zajmujących się zarządzaniem zasobami ludzkimi zależy bezpośrednio od wielkości firmy, w której są oni zatrudnieni. W organizacjach, które zatrudniają więcej niż 500 osób, HR-owców jest czternastu, w mniejszych firmach (między 100 a 500 osób) – siedmiu, a w mniejszych (do 100 osób) – trzech (wartości wedle wyliczonej mediany).
Oprócz najbardziej oczywistych obowiązków pracowników działów HR, tj. rekrutacji nowych pracowników (zajmuje się nim aż 39% wszystkich pracowników działów HR), odpowiedzialni są oni również za inne sprawy. Drugą najczęściej występującą „specjalizacją” w HR jest tzw. HR ogólny, którym zajmuje się 34% pracowników takich działów. Kolejne 11% specjalistów od HR zajmuje się na co dzień szkoleniami i rozwojem kadry. Niewiele mniej bo 9% pracowników HR odpowiada za „kadry i płace”, 5% wynagrodzenia i świadczenia pozapłacowe. Według raportu ledwie 2% zajmuje się analizą HR.
Jak pokazują badania oprócz budowania własnych działów HR coraz więcej firm decyduje się na outsourcing przynajmniej niektórych procesów HRowych. Na takie rozwiązanie decyduje się już 74% ankietowanych. Najczęściej są to obszary kadr i płac, rekrutacji oraz szkoleń.
Warto przy okazji zaznaczyć, że ogólne problemy na rynku pracy rzutują również na sektor HR. Również tutaj coraz częściej brakuje odpowiednio wykwalifikowanych pracowników.