Komunikacja z szefem kluczem do sukcesu
Nadchodzi taka chwila, gdy musimy udać się do swojego przełożonego, bądź szefa i odbyć poważną rozmowę. Wtedy tak naprawdę możemy poznać, z jakim człowiekiem mamy do czynienia i w jakiej firmie pracujemy.
Prośba o podwyżkę
Jednym z podstawowych pytań, które podwyższają ciśnienie obu stronom jest kwestia podwyżki. Tymczasem w dobie rynku pracownika, ale też w zgodzie z ogólnie przyjętym dobrym obyczajem podwyżka należ nam się raz w roku. Niestety mało który pracodawca sam z siebie decyduje się na cykliczne podwyższanie wynagrodzeń swoim pracownikom. Należy wyzbyć się uprzedzeń w tej kwestii i zakładać, że prosząc o podwyżkę jesteśmy roszczeniowi – każdy bowiem zasługuje na godziwą zapłatę.
Planowanie urlopu
Podobnie mamy prawo do odpoczynku, urlopu, lub zwolnienia chorobowego. Tymczasem nie w każdej firmie akceptuje się dłuższą absencję. Często jest tak, że nie ma kim zastąpić nieobecnego, gdyż jego umiejętności są unikalne. W takiej sytuacja warto przed rozmową z menadżerem przygotować plan zastępstwa i realizacji zadań, tak aby nasza nieobecność nie była zbyt dużym obciążeniem dla firmy. Dobry szef pomoże nam w tym i nie powinien robić problemów.
Zgodność wymagań i oczekiwań
Często problematyczna może być zwykła z pozoru rozmowa dotycząca oczekiwań przełożonego w stosunku do nas. Tymczasem są to kwestie kluczowe, ponieważ znając konkretne wymagania jakie ma wobec nas pracodawca, możemy lepiej wywiązywać się ze stawianych przed nami zadaniami. Komunikacja z menadżerem jest zatem kluczem do sukcesu. Nie powinno dojść do sytuacja, w której oczekiwania i wymagania są rozbieżne.
Feedback na miarę złota
Feedback jest również ważny i należy go oczekiwać w dobrze funkcjonującej organizacji. Wiedza o tym jak funkcjonujemy i jakim mamy wpływ na naszą firmę jest bardzo ważna. Każdy profesjonalny szef musi znaleźć czas na przekazanie informacji zwrotnej. Należy tylko liczyć się z tym, że nie będą to same pochwały i czasem trzeba przełknąć gorzką pigułkę krytyki.
Jasna ścieżka kariery
Pytanie o awans to chyba kwestia najcięższej wagi. W każdej firmie przychodzi taka pora, że dobrze funkcjonujący specjalista będzie aspirował do wyższego stanowiska. Należy pamiętać, że każdy pracownik powinien mieć zaplanowaną ścieżkę kariery i wtedy najłatwiej przygotować się na takie sytuacje.
Na koniec należy pamiętać o dwóch sprawach – po drugiej stronie zawsze jest człowiek i nie ma głupich pytań, są tylko głupie odpowiedzi!