Wymagające pokolenie Y na rynku pracy
Według badań przeprowadzonych przez firmę Mikomax Smart Office wykazały, że obecnie już ok. 30% pracowników na rynku to pracownicy z tzw. generacji Y czyli urodzeni po 1986 roku i wychowani „w sieci”. Śmiało wkraczają oni na rynek pracy, a że jest to pokolenie jeszcze po części z wyżu demograficznego – jest ich na rynku pracy co raz więcej. Są również dobrze wykształceni, znają dobrze języki obce, mają wysokie ambicje. Te wszystkie cechy powinny brać pod uwagę działy HR wszystkich firm, które będą musiały spełnić oczekiwania napływających pracowników.
Jak pokazują badania w ciągu najbliższych 10 lat udział pokolenia zwanego generacją Y na rynku pracy z 30 proc. może wzrosnąć nawet do 75% – będą zatem stanowić zdecydowaną większość. Aktualnie aplikują oni na młodszych specjalistów – szczególnie do nowoczesnych dynamicznie rozwijających się firm. To powinna być dobrą wskazówką dla tych przedsiębiorstw, które nastawiają się na młodych pracowników i pod nich kreują swój wizerunek Employer Branding. Jeśli chcą wyłapać tych najbardziej zdolnych to już teraz muszą zmienić strategie pozyskiwania talentów, które wypracowali lata temu i które niestety nie są już aktualne.
Badania firmy Deloitte „Trendy HR – jak przyciągnąć i utrzymać nowych pracowników” potwierdzają ten trend wśród przedsiębiorstw – już ponad połowa z firm skończyła rewidowanie strategii znajdowania talentów na rynku pracy w swojej branży lub właśnie jest w trakcie zmiany tych strategii. Kolejne 27% firm rozważa takie posunięcie i uważa je za sensowne. Firmy zatem zdają sobie sprawę z wymagań stawianych przez młodych specjalistów i wraz ze zmieniającym się pokoleniem pracowników zmieniają również swój sposób zarządzania zasobami ludzkimi.
W jakim kierunku powinny iść te zmiany?
Na to pytanie ciężko jest odpowiedzieć w tak krótkim artykule jak ten. Główną cechą tego pokolenia to „wychowanie się na Internecie”. Warto zatem zwrócić chociażby uwagę na sposób komunikacji z młodym pokoleniem pracowników: jest on dynamiczny, medialny, często obrazkowy i realizowany praktycznie wyłącznie za pomocą Internetu. Poza tym pokolenie to charakteryzuje się wysokimi ambicjami, chęcią podejmowania nowych nawet trudnych wyzwań. Przedstawiciele generacji Y mają również swoje wady (choć niektórzy pewnie nie uznają tego za wady) – niechęć do przyjmowania krytyki na swój temat, wysokie mniemanie o swoich umiejętnościach – nie zawsze uzasadnione faktycznie swoją wiedzą i doświadczeniem. Pracodawcy i działy HR muszą jednak brać pod uwagę wszystkie cechy przyszłych kandydatów na pracowników. W końcu to na nich w przeciągu jednej dekady będzie się opierał praktycznie cały biznes w naszym kraju.