Onboarding – dlaczego warto przeprowadzać?
Wydawać by się mogło, że praca specjalistów ds. rekrutacji kończy się w momencie zatrudnienia pracownika. Tymczasem, gdy proces rekrutacyjny zakończy się skucesem, przychodzi pora na kolejne działania, polegające na wsparciu nowej osoby w pierwszych tygodniach pracy. Służy temu onboarding, czyli proces ułatwiający adaptację świeżo zatrudnionego pracownika. Dlaczego ów proces jest taki ważny i jakie korzyści może przynieść pracodwacy?
Aklimatyzacja w nowej pracy nie zawsze jest łatwa i z reguły potrzeba kliku tygodni, by pracownik poczuł się w niej pewnie. Wdrożenie w nowe obowiązki i w życie firmy wiąże się niejednokrotnie z dużym stresem. A, jak wiadomo, osoba zestresowana nie tylko nie będzie w stanie pracować wydajnie, ale może również bardzo szybko podjąć decyzję o zmianie pracodawcy. W obcenej sytuacji panującej na rynku pracy, warto zapobiegać takim ewentualnościom i należycie zaopiekować się nowym pracownikiem. W tym celu można np. przygotować specjalny podręcznik onboardingowy, w którym zawarte będą najważniejsze informacje na temat firmy (jej kultura i misja, panujące w niej zwyczaje, czy wskazówki dotczyczące dress code’u). Ważną rolę odgrywają także szkolenia wdrożeniowe, zarówno te poświęcone firmowym produktom/usługom, jak i integracyjne, dzięki którym nowa osoba poczuje się częścią organizacji. Najistotniejsi są jednak ludzie, którzy okażą wsparcie świeżo zatrudnionemu pracownikowi. Mogą to być przełożeni, lub specjalni opiekunowie, reagujący na bieżąco na jego potrzeby. Nic tak bowiem nie pomaga w pokonaniu początkowych trudności, jak rada doświadczonej osoby. Oprowadzenie po firmie, zapoznanie ze współpracownikami, czy pomoc w realizacji nowych zadań, to aspekty, które szczególnie cenią sobie nowi pracownicy.
Niezależnie jaką strategię adaptacyjną przyjmiemy, ważne, żeby osoba zaczynająca pracę w naszej firmie poczuła się należycie zaopiekowana. Wtedy szybciej się zaaklimatyzuje i efektywniej będzie wykonywać swoje obowiązki. Co zaś najważniejsze, będzie chciała zostać u nas na dłużej. Nie bez powodu onboarding uważa się bowiem za jedno z podstawowych narzędzi budowania pozytywnego wizerunku pracodawcy. Pierwsze dni w pracy zaważyć mogą na przyszłej współpracy, a od pozytywnych odczuć nowego pracownika zależy jego opinia o całej firmie, która, jak wiemy, w dobie internetu bardzo szybko się rozprzestrzenia. Pamiętajmy, że pracownik jest najlepszym ambasadorem naszej marki, a właściwie może nim być, pod warunkim, że zadbamy o niego już na samym starcie.