Jak skutecznie rekrutować pracowników spoza kraju?

Pracodawcy chcący zatrudnić kogoś spoza kraju, zwłaszcza z terenów należących do UE, powinni pamiętać o kilku istotnych sprawach.

Ogłoszenie – jakie i gdzie

Najważniejszym aspektem zainteresowania obcokrajowca praca w naszej firmie jest należyte skonstruowanie oferty pracy. Kwestią oczywistą powinno być (powinno, jednak jak pokazuje praktyka nie zawsze jest) przygotowanie ogłoszenia w języku ojczystym rekrutowanego lub w takim, którego wymagamy na danym stanowisku pracy. Najczęściej używanym językiem nadal pozostaje język angielski. Gdzie najlepiej zamieścić naszą ofertę? Powinno się ono znaleźć między innymi na portalach branżowych, stronach z ofertami pracy czy też w bazie agencji rekrutacyjnych. Warto też na własnej stronie zbudować osobną zakładkę „Kariera”. To już właściwie „must have” w przypadku większych przedsiębiorstw i rozpoznawalnych marek, gdyż nierzadko potencjalni kandydaci najpierw szukają oferty zatrudnienia bezpośrednio na stronie pracodawcy. Niezwykle istotną sprawą jest też poprawny kontakt z rekrutowanym – tutaj wszystko zależy od działu HR, lub konkretnej dedykowanej osoby, która powinna mieć doświadczenie w pracy z obcokrajowcami i oprócz doskonałej znajomości języków obcych cechować się wysoką kulturą osobistą. 

Przebieg rekrutacji

Niebagatelną rolę podczas rekrutacji pracowników z zagranicy odgrywają różnice kulturowe oraz różne oczekiwania w zależności od narodowości kandydata. Warto pamiętać, że Anglicy wymagają jawności zarobków, więc nie będą zainteresowani aplikowaniem, jeśli nie poinformujemy ich na wstępie (właściwie już na poziomie ogłoszenia), jakiego wynagrodzenia mogą się spodziewać. Niemcy z kolei muszą znać wszelkie szczegóły zatrudnienia – powinniśmy się zatem nastawić na dokładne omówienie całej umowy z niemieckim kandydatem. To oczywiście tylko przykłady, każdy kraj, to inna specyfika, ale również każdy kandydat, to osobna indywidualność. I znowu ciężar odpowiedzialności spada na barki specjalisty do spraw HR, który, biorąc udział w rekrutacji pracowników zagranicznych, nie tylko powinien wziąć pod uwagę te wszystkie niuanse, ale przede wszystkim musi zdawać sobie sprawę, że to on odpowiada za to, jak będzie postrzegane przedsiębiorstwo. 

Co po zatrudnieniu?

Na początku współpracy, należy takiego pracownika, przywitać już dosłownie na lotnisku, a następnie ułatwić mu adaptację w nowym miejscu, nie tylko pracy, ale również zamieszkania. Właściwie przeprowadzony onboarding to proces obowiązkowy, jeśli chcemy stworzyć jak najlepsze warunki pracy dla zagranicznego pracownika i zatrzymać go na dłużej.

 

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *