HR-owiec w tym roku nie będzie się nudził

HR trendyWygląda na to, że dla branży HR 2015 rok będzie wyjątkowy – zwłaszcza pod względem ilości wyzwań. Próby sprostania im są jednak budujące, a na budowaniu nowych jakości specjalistom HR zależy chyba najbardziej. Zobaczcie, co według nich będzie miało najważniejsze znaczenie dla branży w tym roku.

Morze talentów

Na pierwszym miejscu stoi przede wszystkim walka o talenty. Bardzo wielu ekspertów zwraca uwagę na problem różnorodności pokoleniowej oraz niedopasowania polskiego systemu edukacji do realiów biznesowych. Niedzisiejsze kierunki studiów nie mają jednak wpływu na poziom ambicji młodych ludzi. Można wręcz powiedzieć, że jest ona większa, niż u starszych osób. Pokoleniom Y i Z zależy bowiem nie tylko na tym, żeby posada była stała, a pieniędzy wystarczało do pierwszego. Coraz ważniejsze staje się również samodoskonalenie, rozwój zawodowy oraz balans praca-życie, czyli nie tylko posiadanie wolnego czasu, ale również odpowiednie wykorzystanie go – np. na rozwijanie swoich pasji. Młodzi ludzie są często osobami świadomymi, wiedzącymi, czego chcą od życia. W pracy zawodowej upatrują oni możliwości spełnienia swoich ambicji oraz ciągłego rozwoju, ponieważ nie lubią stać w miejscu. Fakt, że osoby, które wchodzą właśnie na rynek pracy, często są ambitne i kreatywne, jest dużą szansą dla firm na umocnienie swoich pozycji. Trzeba tylko umieć odszukać nieoszlifowany diament, a następnie odpowiednio go pokierować. I tym właśnie powinny się zająć działy HR.

Pokolenia, łączcie się

Przed HR-owcami stoją także kolejne wyzwania. W związku z dużą dynamiką rynku pracy oraz faktem, że właśnie pojawia się na nim następne pokolenie, specjaliści ds. rekrutacji i zarządzania personelem będą mieli ręce pełne roboty. Nie chodzi przecież tylko o to, żeby zatrudnić najlepszych – trzeba także zapewnić właściwą komunikację pomiędzy reprezentantami kilku pokoleń. Interesy pracowników muszą być spójne, żeby firma działała sprawnie. Zadaniem wszystkich pracowników jest wzajemne szanowanie się oraz umiejętność efektywnej współpracy. Rola HR-owców w tym procesie będzie nieprzeceniona.

HR w akcji

Istotna dla branży HR będzie także zmiana wizerunku. Wiele osób postrzega dziś specjalistów ds. HR jako osoby “od kadr i płac”. W rzeczywistości Human Resources jest czymś znacznie więcej. Bez sprawnie funkcjonujących pracowników, żadna firma nie mogłaby dobrze działać – a to, czy faktycznie funkcjonują oni sprawnie, zależy przecież od ekspertów z działów HR. Ci, którzy nie wyszli jeszcze zza swych biurek, powinni więc niezwłocznie to zrobić, aby teorię zamienić na praktykę.

Najlepszy profil firmy

2015 rok upływał będzie także pod hasłem Employer Brandingu. Wzmacnianie pozytywnego wizerunku firm jest jednym z ważnych zabiegów, który pomoże firmie przyciągnąć kandydatów. To, jak jest ona widziana w oczach konkurencji, byłych, obecnych i przyszłych pracowników oraz klientów, ma niebagatelny wpływ nie tylko na to, czy ludzie będą chcieli kupować jej produkty. Równie istotne jest wstępne wrażenie, które organizacja robi na kandydacie. W czasach Internetu wszelka wieść roznosi się z prędkością światła, osoby poszukujące pracy doskonale wiedzą więc, gdzie warto pracować, a gdzie już mniej. HR-owcy powinni starać się więc o to, aby obietnice, które pracodawca składa podczas rekrutacji, miały odzwierciedlenie w rzeczywistości. Będzie to dobre nie tylko dla pracowników, ale także dla samej firmy.

Przed działami HR stoi wiele trudnych wyzwań, nie są one jednak niemożliwe do pokonania. Branża HR powinna tylko stać się tak dynamiczna, jak rynek pracy, a rekruterzy i inni specjaliści muszą wziąć sprawy w swoje ręce.

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *