Jest praca w compliance
W biznesie wzrasta zapotrzebowanie na organy, sprawdzające, czy działalność firmy jest zgodna z prawem. Brany jest pod uwagę aspekt finansowy oraz prawny, a także reputacja firmy. Właściciele organizacji zaczynają zdawać sobie sprawę z tego, jak ważne jest zadbanie o umieszczenie w swoich szeregach działów compliance.
Na straży prawa
Eksperci, pracujący w obszarze compliance zajmują się etycznym aspektem działalności firmy. Można to rozumieć jako kontrola nad właściwym przepływem finansów oraz eliminowanie ewentualnych oszustw, a także pilnowanie, by przestrzegane były obowiązujące normy prawne. Prezes Stowarzyszenia Compliance Polska, Paweł Kuskowski, przyznaje jednak, że aby działy te dobrze funkcjonowały, powinny być niezależne. Jedynie wtedy można mówić o faktycznym dbaniu o bezpieczeństwo i uczciwość działalności biznesowej.
Finansiści i nie tylko
W jakich sektorach powstają działy compliance? Wskazuje się tutaj głównie branżę finansową, działy compliance i zapobiegania praniu brudnych pieniędzy powstają jednak także w innych obszarach. Wymienić tutaj można głównie budownictwo, energetykę oraz firmy produkcyjne. Tworzenie działów compliance robi się coraz bardziej popularne, a to dlatego, że firmy zaczynają w nich dostrzegać szansę na podniesienie wartości spółki. To bowiem, jak firma jest postrzegana, bezpośrednio przekłada się na zainteresowanie jej produktami.
W grupie czy samodzielnie?
Rozrastanie się sektora compliance związane jest z coraz większym zapotrzebowaniem na wykwalifikowanych w tym zakresie specjalistów. Najbardziej jest ono zauważalne w centrach usług wspólnych (w Polsce zaliczyć do nich można np. HSBC oraz Citibank). Znaczna ilość rekrutacji prowadzona jest jednak na samodzielne stanowiska, takie jak compliance officer, doradca ds. zgodności, specjalista ds. compliance lub specjalista anty money laundering (AML).
Audytor pod ramię z prawnikiem
Poszukiwanie kandydatów odbywać się można na dwa sposoby. Jeśli monitorowanie ryzyka braku zgodności dotyczyć ma kwestii prawnych, pod uwagę bierze się osoby z wykształceniem prawniczym. Jeśli zaś pracodawcy zależy na kimś, posiadającym doświadczenie związane z ograniczaniem ryzyka, największy nacisk kładzie się na zatrudnianie specjalistów, którzy pracowali wcześniej w audycie – zarówno wewnętrznym, jak i zewnętrznym.
Komunikatywny poliglota
Najbardziej cenioną umiejętnością w branży compliance jest komunikatywność. Osoby pracujące w tym obszarze, często muszą porozumiewać się z przedstawicielami innych działów. Ważna jest również asertywność oraz łatwość w nawiązywaniu relacji i budowaniu zaufania. Mimo że zawód ten najczęściej wykonywany jest przez finansistów oraz prawników, potrzebni są także eksperci w obszarze IT oraz pracownicy, władający kilkoma językami. Stowarzyszenie Compliance Polska, począwszy od 2011 roku czynnie zajmuje się doskonaleniem kwalifikacji specjalistów z branży. Z uwagi na to, że powinni oni posiadać różnorodne umiejętności, Stowarzyszenie kładzie nacisk na przeprowadzanie szkoleń oraz wydawanie certyfikatów CCO (certyfikowany compliance officer).