Grywalizacja w służbie HRu
Aby zdobyć odpowiedniego pracownika, należy odpowiednio przygotować się do tego, aby go znaleźć, zainteresować ofertą oraz przekonać do pracy. A do tego, trzeba przede wszystkim znać specyfikę osób, których się próbuje pozyskać. Oznacza to sięganie po narzędzia i metody, w których potencjalni kandydacie najlepiej znają i które dobrze potrafią wykorzystać. Jedną z nich są gry rekrutacyjne, które coraz chętniej wykorzystywane są podczas rekrutacji pracowników – przedstawicieli pokolenia Y i Z, dla których świat wirtualny jest bardziej realny niż starszym osobom może się wydawać.
Gry rekrutacyjne czerpią z coraz bardziej bogatego dorobku idei grywalizacji czy też gamifikacji. W procesie rekrutacji, oznacza to wykorzystywania mechanizmów gier komputerowych czy wideo w trakcie sprawdzania kandydata, weryfikacji jego postaw i zachowań w konkretnych sytuacjach. Dzięki temu, osoba rekrutująca zdobywa więcej danych na temat potencjalnego pracownika, może stworzyć sobie jego pełniejszy obraz, a dzięki temu wybrać najbardziej pasującą do specyfiki danej organizacji. Grywalizacja w procesie rekrutacji daje także przewagę – kandydat zainteresowany niecodzienną metodą tworzy sobie bardziej pozytywny wizerunek firmy. Przekłada się bezpośrednio na to, jak o danej organizacji myśli się i co o niej mówi się powszechnie.
Tego typu wsparcie dobrze sprawdza się nie tylko z punktu widzenia pracodawcy, ale także ma dobry wpływ na kandydata. Dobrze znane i naturalne środowisko gier sprawia, iż czuje się on mniej zestresowany i bardziej rozluźniony. Podczas rywalizacji przeniesionej w świat nowoczesnych technologii są w stanie lepiej zaprezentować się, wykorzystać swoje talenty oraz wykazać kreatywnością.
Nic więc dziwnego, że przedsiębiorcy coraz chętniej sięgają po nowoczesne metody rekrutacji – wykorzystywanie ich możliwości oraz potencjału w budowaniu marki jest większe niż obawy przed nieznanym. Jak gamifikacja wygląda w praktyce? Dobrym przykładem jest Loreal, który stworzył aplikację, dzięki której kandydat może wykreować, wprowadzić na rynek i rozpocząć sprzedać „swojego” produktu czy SII Polska, która umożliwia kandydatom sprawdzanie wiedzy o nowych technologiach.
Tego typu gry są nie tylko przyjemnym sposobem odstresowania i rozrywki, ale także odzwierciedleniem kultury organizacji. Niezbędne jest więc dokładne określenie jej podstawowych celów i założeń – dopasowania zadań do wymagań stawianych przez firmę. Gry są więc spersonalizowane i oddają klimat i specyfikę zarówno branży, jak i konkretnej firmy. Jeśli więc organizacji zależy na pracowników kreatywnych, sama tym samym musi się pochwalić tworząc własną aplikację. W innym razie, wzbudzi raczej niesmak, a nie zainteresowanie.