Ujawnij się w sieci! Siła zawodowych portali społecznościowych
Każdy z nas stawił kiedyś czoła wyzwaniu znalezienia pracy. Niestety, nie należy ono ani do łatwych, ani do przyjemnych – zwłaszcza, kiedy rynek przesycony jest kandydatami takimi jak my. Na szczęście, dziś mamy do czynienia z rynkiem pracownika i w Polsce coraz łatwiej jest znaleźć odpowiednie miejsce zatrudnienia. Mimo wszystko, zawsze warto znać sposoby na ułatwienie tego zadania. Jednym z nich jest prowadzenie profilu w zawodowej sieci społecznościowej.
Profil pełen kompetencji
Media społecznościowe charakteryzują się tym, że dzięki nim możemy kontaktować się z osobami z dowolnego miejsca na ziemi, przy okazji chwaląc się tym, co się u nas dzieje. Zawodowe sieci charakteryzują się w zasadzie tym samym, z tym, że ich celem nie jest dostarczanie rozrywki, lecz pomóc ludziom w znalezieniu pracy, a z drugiej strony – firmom w odszukaniu właściwych kandydatów. By było to możliwe, specyfika portali takich jak Linkedin czy Goldenline musi być jednak nieco inna. Użytkownicy nie chwalą się więc tu zdjęciami siebie i swoich kotów, lecz… swoimi kompetencjami.
Lepsza wersja CV
Profil standardowego użytkownika zawodowych sieci społecznościowych wyglądem przypomina dokument CV. Mamy tu więc zdjęcie, informacje o obecnym i przeszłym zatrudnieniu oraz dane na temat wykształcenia, zainteresowań i najważniejszych umiejętności. Ale skoro forma jest tu tak podobna, wielu z nas mogłoby zapytać: “W czym takie portale w takim razie są lepsze? Czy nie lepiej byłoby po prostu stworzyć dobry życiorys i na tym poprzestać?”. Cóż – odpowiedź może być tutaj tylko jedna – zawodowe portale społecznościowe to coś znacznie więcej niż tylko identyczna kopia naszego CV! Ich najważniejszą zaletą jest bowiem fakt, że, w przeciwieństwie do pliku lub kartki papieru, są one całkowicie interaktywne. Zawierając w nich więc informacje o sobie, możemy od razu potwierdzić swoją wiarygodność, umieszczając na profilu odnośnik do firmy, w której aktualnie pracujemy, albo poprosić znajomych o potwierdzenie naszych umiejętności (jest to możliwe m.in. na Linkedinie – wystarczy, że przy wybranej przez nas umiejętności, jak np. “programowanie w języku C#”, ktoś kliknie przycisk potwierdzenia). W ten sposób o wiele skuteczniej budujemy swoją markę osobistą, a co ważniejsze – możemy znaleźć pracę zupełnie bez wysyłania CV.
Przynęta dla rekruterów
Największą zaletą zawodowych portali społecznościowych jest fakt, iż umożliwiają one rekruterom bezpośrednie dotarcie do wszystkich użytkowników. Headhunterzy mogą w ten sposób nawiązać kontakt nawet z osobami, które do tej pory wcale nie szukały zatrudnienia! Takie rozwiązanie idealnie sprawdza się w “trudnych” branżach, gdzie praktycznie nie ma bezrobotnych potencjalnych kandydatów – jak np. IT. Nawet jeśli nie szukamy więc akurat zatrudnienia, zawsze warto być widocznym w sieciach zawodowych – może ktoś kiedyś zaproponuje nam ciekawszą i lepiej płatną pracę, niż obecna?