5 powodów, dla których rekrutacja jest inna niż kiedyś
Świat bardzo szybko się zmienia, a wraz z nim także i wiele aspektów życia. Obecny rynek pracy wygląda zupełnie inaczej niż jeszcze dziesięć czy nawet pięć lat temu. Jakie nowości i trendy można zauważyć w rekrutacji pracowników w 2016 roku?
Firmy korzystają z zupełnie nowych i niestosowanych do tej pory narzędzi pozyskiwania pracowników i sposobów ich weryfikacji. Po analizie trendów w rekrutacji pracowników można dojść do wniosku, że zmianę wywołało kilka czynników, a najbardziej stymulujące to: cyfryzacja naszego życia, wejście na rynek młodych osób wychowanych w kulturze nowych technologii oraz niedobór talentów na rynku pracy. To sprawia, że firmy i headhunterzy muszą szukać nowoczesnych metod rekrutacji
#1 Pustynia talentów
Dużym problemem dla pracodawców jest pozyskanie kandydatów do pracy, którzy spełnialiby ich wymagania. W wielu badaniach na temat rynku pracy pojawia się problem niedoboru talentów, który prowadzi do tego, że firmy chciałyby zatrudniać, ale nie mają kogo. W związku z tym działy HR muszą porządnie się nagłowić, skąd pozyskać fachowca. Pracodawcy radzą sobie z tym problemem, szkoląc kandydatów do pracy własnym sumptem. Trzymiesięczny okres próbny, w którym nowa osoba przyucza się do zawodu jest standardem. Już zauważalnym zjawiskiem jest także edu-recruitment, czyli edukowanie kandydatów przed przyjęciem do pracy.
#2 Najlepszy szuka najlepszych
Zmianą, o której często się mówi jest wejście w rynek pracownika, w którym to specjaliści dyktują warunki pracodawcom. To zjawisko widać w tych branżach, w których panuje największy deficyt, czyli np. w IT. Firmy muszą starać się o dobre opinie, budują markę dobrego pracodawcy i podejmują działania employer brandingowe, by zainteresować potencjalnych kandydatów. Wciąż niesłabnącym zainteresowaniem cieszą się wszelkie benefity, dodatki i świadczenia płacowe, które podnoszą atrakcyjność oraz prestiż stanowiska. Tajemnicą poliszynela jest również wysokość wynagrodzenia, które musi być przynajmniej wyrównane do konkurencji.
#3 Trzeba się postarać
Istotnym trendem jest pozyskiwanie biernych kandydatów do pracy. To osoby obecnie zatrudnione, które nie szukają pracy i nie przeglądają ofert, ale byłyby skłonne pod pewnymi warunkami zmienić miejsce pracy. Dotarcie do takich osób nie jest łatwe i wymaga dużego zaangażowania, ale także konsekwentnego budowania marki pracodawcy. Służą temu promocja firmy, udział w targach pracy i wydarzeniach branżowych, współpraca z uczelniami i organizacjami, nietypowe akcje stażowe etc.
#4 Daj lajka, idź do pracy
Niezmiernie ważnym trendem we współczesnej rekrutacji pracowników jest użycie mediów społecznościowych. Nie są one ciekawostką, domeną nastolatków czy infantylną aplikacją, ale poważnym narzędziem kampanii PR. Konto na portalu społecznościowym jest doskonałym miejscem na umieszczenie informacji o naborze i prowadzonych rekrutacjach. Social media to także platforma dotworzenia opinii i siatki poleceń.
#5 Aplikuj przez aplikację
Z dobrodziejstw internetu korzystają młodzi ludzie, którzy dopiero wchodzą na rynek pracy, ale także doświadczeni pracownicy. Dobry wizerunek w sieci i w mediach społecznościowych pomoże znaleźć utalentowanych specjalistów. Ważną rolę odgrywa firmowa strona www i zakładka „kariera” lub „praca”. Niemniej istotna jest obecność na portalach rekrutacyjnych i wykorzystanie aplikacji mobilnych, które są pisane ściśle pod procesy rekrutacyjne.