Jak wybrać firmę rekrutacyjną?
Dobrze wykwalifikowany pracownik jest solą biznesu. Dlatego też wiele organizacji porzuciło już samodzielną rekrutację na rzecz korzystania z usług firm rekrutacyjnych. Metody przez nie proponowane są dużo bardziej skuteczne od standardowych sposobów pozyskiwania personelu. Pytanie tylko, jak wybrać dobrych doradców personalnych?
Ile osób, tyle opinii
Najważniejsza dla większości właścicieli będzie zapewne kwestia finansowa. Jeśli firma rekrutacyjna zażyczy sobie za dużo, będzie to element „odstraszający” klientów. Poza ceną, warto jednak rozpatrzyć jakość usług przez nią oferowanych. Poszukiwania możemy tradycyjnie zacząć od internetu; portale internetowe są kopalnią wiedzy oraz opinii. Jeśli informacje stamtąd zaczerpnięte okażą się dla nas niewystarczające, zawsze pozostaje „przekaz ustny” – może ktoś ze znajomych z branży biznesowej miał do czynienia z daną firmą? Cenne mogą być także informacje na temat działań konkurencji. Jeśli uda nam się dowiedzieć, w jaki sposób firma o podobnym profilu działalności pozyskuje personel (i czy jest z niego zadowolona), możemy śmiało pójść tym samym tropem.
Dane na piśmie
Informacje o jakości usług konkretnych firm zdecydowanie stanowią podstawę naszych poszukiwań. Jednakże wiadomości te w pewnym stopniu mogą być wątpliwe; opinie powinny być bazą naszej wiedzy, ale chyba każdy zgodzi się, iż nie można im ufać w stu procentach. Dlatego dodatkiem do zebranych już danych mogą być po prostu fakty z działalności firmy – jej historia, długość funkcjonowania na rynku oraz suche dane – ile organizacji podpisało z nią kontrakty oraz jak długo zatrudniony personel pracował na określonych stanowiskach. Element ten bezpośrednio wiąże się także z tym, o czym wspomnieliśmy już wcześniej. Ilość zadowolonych klientów przekłada się na ilość pozytywnych opinii. Jeśli usługodawca rzeczywiście jest znany w branży, tak jak sam twierdzi, to na pewno o nim usłyszymy.
Dobra marka, dobrzy specjaliści
Każda firma działająca na nieprzyjaznym rynku biznesowym musi mieć coś jeszcze: prężnie funkcjonujący employer branding. Efektywne dbanie o pozytywny wizerunek jest domeną najsilniejszych. Zastanawialiście się kiedyś, dlaczego niektóre marki są rozpoznawalne dosłownie od pokoleń? Właśnie dlatego, że mają świetnych specjalistów od EB. Oczywiście dobry wizerunek nie musi koniecznie wiązać się z wysoką jakością usług. Jeśli jednak jakiś produkt czy usługa dobrze nam się kojarzy (i właściwie nie wiemy dlaczego), możemy być pewni, że dbają o to wykwalifikowani specjaliści. A skoro brand menedżerowie są dobrzy, to pozostała kadra nie może od nich odstawać. Silna organizacja to silny personel, a największe rekiny biznesu dobrze o tym wiedzą. Jeśli więc firma rekrutacyjna ma sprawnie prowadzony employer branding, są duże szanse, że ich specjaliści ds. zarządzania personelem także będą najlepsi z najlepszych.