Skuteczna rekrutacja dzięki Assessment Center
W arsenale specjalisty HR znajduje się spora liczba użytecznych narzędzi. Jednym z nich jest Assessment Center, które używane do rekrutacji pracowników pozwala sprawdzić, jak kandydaci radzą sobie w realnych sytuacjach. Jeśli chodzi o znalezienie pasujących na dane stanowisko osób, dokładna weryfikacja ich kompetencji ma ogromne znaczenie. Pochopne zatrudnienie zwiększa ryzyko szybkiego rozstania z pracownikiem, co generuje spore koszty i zajmuje czas. W związku z tym dobór odpowiednich narzędzi jest kluczem do sukcesu.
Assessment Center na czym polega
Najważniejszą przewagą Assessment Center nad innymi metodami jest maksymalna symulacja realnych problemów, zadań i sytuacji, z którymi pracownik będzie miał do czynienia na co dzień. Takie sprawdzenie kandydata w “ogniu walki” jest o niebo lepsze, niż nawet najbardziej wnikliwa rozmowa kwalifikacyjna. Z jednej pozwala na dokładniejszą ocenę, a z drugiej ogranicza błędy poznawcze – np. efekt aureoli, albo golema.
Sama sesja Assessment Centre gwarantuje obiektywizm i ogranicza tzw. “czynnik ludzki”. Jest przeprowadzana bowiem pod czujnym okiem kilku niezależnych asesorów, którzy opierają swoją ocenę na jasno sprecyzowanych kryteriach. Szansa na podjęcie błędnej decyzji jest zatem ograniczona do minimum. Sesja pozwala też na zrealizowanie testów oceniających merytoryczną wiedzę i kompetencje twarde kandydatów.
Wielostronne korzyści
Assessment Center przynosi korzyści nie tylko pracodawcom. Potencjalny pracownik również powinien być zadowolony z tej metody. Dzięki udziałowi w sesji będzie miał lepsze i pełniejsze wyobrażenie na temat tego, jak ma wyglądać przyszła praca i czego się od niego oczekuje. Pozna też lepiej kulturę i wartości organizacji – tym samym nie rozczaruje się podczas onboardingu i pierwszych dni pracy.
Nic dziwnego, że wiele profesjonalnych agencji doradztwa personalnego stawia na to narzędzie i rekomenduje je swoim klientom. Zarządzający firmami mają oczywiście świadomość, że jest to droga metoda. Koszty wynikają z przygotowania zadań, udziału kilku asesorów, logistyki, wyżywienia, itd. W praktyce jednak wydatki poniesione na etapie rekrutacji ograniczą te dużo większe wynikające z potencjalnych błędów i zatrudnienia niewłaściwych na dane stanowisko osób. Dodatkowo zyskuje również wizerunek firmy jako pracodawcy, który nie obawia się inwestować w najlepsze narzędzia.