Skąd menedżer czerpie motywację?
Menedżer. Przywódca, który pociąga za sobą innych, motywując ich do podejmowania wyzwań i pracy nad słabościami. Skąd bierze on siłę, by robić to wszystko? Gdzie leży źródło jego energii? Dziś kilka słów o tym, co motywuje największych motywatorów.
Finanse są ważne
Według badań „Motywacje menedżerów 2015”, przeprowadzonych przez Bigram, Legg Mason i Wolters Kluwer, największe znaczenie dla menedżerów mają zarobki i dodatki pozapłacowe. Wynagrodzenie zasadnicze stanowi motywację do pracy dla 69% liderów. Nie bez znaczenia są również dodatki pozapłacowe. Wśród nich często znajdują się specjalne bonusy, przeznaczone wyłącznie dla menedżerów. Mogą to być rozszerzone pakiety medyczne dla rodziny, służbowe samochody czy narzędzia pracy, takie jak laptopy, tablety i smartfony. Dodatki do wynagrodzeń ceni sobie aż 78% respondentów.
Coaching w modzie
Wielu przywódców za czynnik motywacyjny uznaje także dostęp do szkoleń (67%). Jeśli mowa jednak o szkoleniach dla menedżerów, nie mogą to być zwykłe kursy. Osoby, które na co dzień zarządzają innymi pracownikami, wolą raczej czerpać rady od profesjonalnych coachów niż ze szkoleń grupowych. Przyczyną tych preferencji może być fakt, że konsultacje prowadzone w trybie indywidualnym są po prostu skuteczniejsze. Za pośrednictwem coacha, każdy rozwiązuje bowiem swoje problemy we własnym tempie i zgodnie z osobistymi preferencjami.
Prestiżowy zawód
Nie bez znaczenia może być tu także prestiż tej metody. Na coaching mogą sobie pozwolić tylko nieliczne grupy społeczne, najczęściej o dużym doświadczeniu biznesowym. Podobną funkcję pełni zapewne wysokie wynagrodzenie, samochód służbowy czy inne dodatki, świadczące o wykonywaniu odpowiedzialnego zawodu. Zgodnie z wynikami badania, prestiż i stabilność firmy stanowią motywację dla 59% przywódców.
Poza płacą
Motywacje menedżerów dotykają też innych obszarów. 79% badanych stwierdziło, że najważniejszym motywatorem pozafinansowym jest dla nich pozytywna atmosfera w pracy. 67% za najistotniejszą uznaje zaś samodzielność stanowiska, a dla 62% ogromne znaczenie ma kultura organizacyjna.
Czynniki, motywujące liderów do pracy są różne – jedne dotykają kwestii bardziej materialnych, inne mniej. Jakiekolwiek by jednak one nie były, pracodawca zawsze powinien zaspokajać potrzeby menedżera. W końcu to od niego (przynajmniej w dużej mierze) zależy efektywność całego zespołu.