Na tym też można zarobić. Nowe zawody na rynku pracy
Handel elektroniczny zaczyna być równie ważny, co tradycyjne metody sprzedaży. Chociaż wciąż największe zyski generują stacjonarne sklepy, to coraz więcej kupujemy przez internet. W związku z rozwojem tego sektora handlu, wzrasta zapotrzebowanie na specjalistów obsługujących e-sklepy.
Coraz częściej na rynku pracy pojawiają się profesje, o których mało kto wcześniej w ogóle słyszał. Nie pomyślelibyśmy, że za takie rzeczy można dostawać pieniądze – i to całkiem spore. Rynek pracy dynamicznie się zmienia. Pewne zawody stają się mniej potrzebne, a na inne wciąż rośnie zapotrzebowanie, którego nie da się nasycić. Powstawanie wielu nowych zawodów jest ściśle związane z rozwojem nowoczesnych technologii, ale także ze zmianami w prowadzeniu biznesu, czy nawet stylem życia społeczeństw. Stąd pojawiają się oferty pracy na posadę tester gier, specjalista ds. mediów społecznościowych, asystent rodziny. Przykładem takiego stanowiska, który nabiera na znaczeniu jest specjalista ds. e-commerce.
Sprzedaż elektroniczna w Polsce
W Polsce z roku na rok przybywa internautów, co jest zrozumiałym trendem w dobie szybkiego łącza, powszechnego dostępu do sieci i urządzeń mobilnych. W internecie kontaktujemy się ze znajomymi, czytamy prasę, korzystamy z banków i kupujemy. Według danych CBOS w zeszłym roku zakupy online robiło 47 proc. Polaków. Internauci szukają i kupują w sieci coraz więcej. Sześć lat temu zaledwie co czwarty Polak korzystał z oferty e-sklepów. Wartość rynku e-commerce w 2014 roku wyniosła ponad 27 mld złotych.
Zapotrzebowanie na specjalistów
Wraz z rozwojem tego sektora gospodarki pojawia się coraz więcej ofert pracy dotyczących fachowców od e-marketingu i sprzedaży elektronicznej. Sklepy internetowe muszą walczyć o klienta w obliczu zwiększającej się konkurencji. Jakie cechy powinien posiadać kandydat aplikujący na stanowisko specjalisty e-commerce? Według firmy rekrutacyjnej AG TEST HR liczy się znajomość języka obcego. Od 86 % badanych wymagana była umiejętność posługiwania się angielskim. Podstawą jest także wykształcenie wyższe. Aż 93 % kandydatów nie zostałoby zatrudnionych, gdyby nie tytuł inżyniera lub magistra. Ze specjalistycznych umiejętności ważne są kompetencje informatyczne, a zwłaszcza przynajmniej podstawowa znajomość języków programowania takich jak PHP czy MySQL oraz umiejętność obsługi programów komputerowych (np. programów graficznych). Specjalista ds. e-commerce koniecznie musi znać także narzędzia służące do pomiarów wielkości sprzedaży, monitorujące ruch na stronach i służące do e-marketingu. Najczęściej brane pod uwagę są narzędzia Google (np. Google Analytics).
Ile można zarobić?
Według danych Raportu Płacowego wynagrodzenia specjalisty ds. e-commerce przedstawiają się na bardzo atrakcyjnym poziome. Średnia miesięczna płaca brutto wynosi 5263 zł. Mediana zarobków na tym stanowisku wynosi 4675 zł. 75 % specjalistów ds. e-commerce zarabia więcej niż 4045 zł (kwartyl dolny).