Koniec roku? Pora na badanie satysfakcji pracowników
Bez wątpienia najważniejszym zasobem każdej organizacji są pracujący w niej ludzie. Jeśli będą odpowiednio zmotywowani i zadowoleni, wysoka jakość ich pracy przełoży się na sukces firmy. I odwrotnie – brak motywacji, spadek zaangażowania sprawią, że wyniki ulegną pogorszeniu. Wypaleni pracownicy, prędzej czy później, zaczną też szukać nowego zatrudnienia. Jak można temu zapobiec? Agencje doradztwa personalnego zalecają badanie satysfakcji pracowników, najlepiej przeprowadzane cyklicznie. Okres jesienno – zimowy sprzyja temu szczególnie.
Więcej o badaniu
Agata Broś, Senior Project Manager & Development Coordinator w agencji doradztwa personalnego Advisory Group TEST Human Resources, zapytana o istotę badania satysfakcji, odpowiada w następujący sposób:
Badanie satysfakcji najczęściej ma formę anonimowej ankiety, w której to pracownicy mogą odpowiadać na pytania dotyczące atmosfery, tego jak się w niej czują i jakie jest ich samopoczucie w związku ze sposobem działania organizacji. Pracodawca ma dzięki temu dostęp do opinii zespołu na temat przedsiębiorstwa oraz zaangażowania pracowników. Odpowiedzi te z kolei mogą być wskazówką, co do wartości, jakimi kierują się zatrudniane osoby oraz jakie mają wobec nas oczekiwania.
Badanie satysfakcji to zatem nieocenione źródło wiedzy dla pracodawcy na temat tego, jak funkcjonuje firma. Warto się przy tym zastanowić, jakie pytania zadać pracownikom w ankiecie. W tym celu można skupić się na szczególnie ważnych dla nas aspektach, lub skorzystać z propozycji zewnętrznych konsultantów, którym zlecimy wykonanie badania. Najczęściej poruszane zagadnienia to między innymi: poziom zadowolenia z wynagrodzenia i z wykonywanych obowiązków, ocena atmosfery panującej w firmie (w tym relacji ze współpracownikami), określenie poziomu stresu, oraz pole na sugestie dotyczące zmian w działaniu firmy.
Równie ważna, jak przygotowania i przeprowadzenie ankiety, jest analiza wyników po badaniu, a następnie przekazanie feedbacku pracownikom.
Czemu teraz jest dobry czas na badanie?
Sezon jesienno – zimowy to szczególnie sprzyjający termin na przeprowadzenie badania satysfakcji. Dlaczego? U większości osób właśnie wtedy następuje obniżenie nastroju, wynikające z małej ilości światła i spadku aktywności. Do tego dochodzi jeszcze strach związany z pandemią, która niepokoi kolejnym wzrostem zachorowań i zagrożeniem lockdownem. Ciężko zatem wykrzesać w sobie entuzjazm do pracy. Częściej skupiamy się wtedy na negatywnych sprawach. W związku z tym pojawia się też większe niż zazwyczaj ryzyko wzrostu wskaźnika fluktuacji kadr. Zebranie opinii pracowników w tym czasie może obniżyć skalę wspomnianego zjawiska. Poczują oni bowiem, że pracodawca liczy się z ich zdaniem i zależy mu na ich dobrym samopoczuciu.
Jeszcze innym powodem, dla którego warto teraz przeprowadzić badanie satysfakcji, jest rosnąca popularność zdalnego trybu pracy. Poza oczywistymi plusami, home office niesie też ze sobą pewne zagrożenia. Najważniejszym z nich jest rozluźnienie więzi w zespole, przez brak okazji do integracji. A to, jak wiadomo ma ogromny wpływ na motywację pracowników. Ostatni kwartał to też czas domykania budżetów. Dlatego łatwiej zorganizować środki na przeprowadzenie badania.