Kolorowe osobowości według modelu Insights

praca w zespoleJak dobrać współpracowników i stworzyć zgrany zespół? Same umiejętności i kwalifikacje nie wystarczą, by praca przebiegała bez zarzutów. Potrzebna jest jeszcze analiza osobowości i temperamentu pracowników.

Każdy z nas ma swój ulubioną barwę. W ubraniach o wybranym kolorze czujemy się i wyglądamy lepiej. Kolory mogą więc wpływać na nasze samopoczucie i zachowanie. Czerwony kojarzy nam się z agresją, żwyiołowością i aktywnością. Niebieski ewokuje spokój i wyciszenie, a zielony odpoczynek. Na podstawie takich skojarzeń powstał model Insights, który odpowiednie temperamenty i wzory zachowań przyporządkowuje do konkretnych barw.

Trochę teorii Junga

Same kolory nie stoją jednak u podstaw modelu Insights. Metodologia ta powstała na bazie psychologii osobowości Carla Gustava Junga. Szwajcarski badacz wyróżnił trzy pary przeciwstawnych typów: Ekstrawersja-Introwersja, Myślenie-Uczucia oraz Doznania-Intuicja. Pierwsza para określa kompetencje psychologiczne dotyczące świata zewnętrznego i wewnętrznego. Myślenie -Uczucie to opozycyjne typy w sposobie wartościowania i podejmowania decyzji, a ostatnia funkcja dotyczy odbierania i przetwarzania informacji z otoczenia. W modelu Insights posłużono się tą typologią, by wyróżnić w badaniach cztery zasadnicze style zachowań, którym odpowiadają konkretne barwy:

  • czerwony – działanie,
  • żółty – komunikacja,
  • zielony – stosunki międzyludzkie,
  • niebieski – analiza.
Insights

Typy energii Insights

Model wpisano w koło, na którym zaznaczono także pośrednie wzorce osobowości, co dało w sumie osiem typów energii. Są to: zdobywca, motywator, inspirator, doradca, mentor, koordynator, obserwator i reformator.

Badanie temperamentu

Poznanie osobowości i temperamentu pracowników pomoże nam stwierdzić, z jaką osobą mamy do czynienia i jak będzie wyglądała jej praca. Im bardziej zróżnicowany zespół, tym więcej różnych energii i większa wartość. To jednak wymaga dobrego zgrania wszystkich osobowości.

Każdy z nas posiada i wykorzystuje wszystkie energie kolorystyczne, jednak proporcja ich użycia jest kwestią bardzo indywidualną. W efekcie rzadko kiedy mamy do czynienia z czystymi typami energii, najczęściej są one mieszankami występującymi na styku bazowych barw – wyjaśnia Maria Kaszyńska z RaportPlacowy.pl, serwisu publikującego raporty wynagrodzeń tworzone przez Advisory Group TEST Human Resources.

Warto badać typy energii już na etapie rekrutacji pracowników, by przyjmować osoby, które odnajdą się wśród pozostałych członków firmy. Zatrudnienie samych czerwonych będzie skutkowało częstymi konfliktami, natomiast w zespole złożonym tylko z niebieskich będzie trudno o pracę grupową. Wiedza na temat typów osobowości jest przydatna także podczas planowania rozwoju pracowników czy oceny okresowej.

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *