Dobre imię pracodawcy, czyli Employer Branding w akcji
Dzisiejsza rekrutacja pracowników jest o wiele bardziej skomplikowana niż niegdyś. Standardowe umieszczenie w sieci ogłoszenia o pracę przestaje wystarczać, bo liczba osób ubiegających się o zatrudnienie znacznie zmalała w ostatnich latach. W jaki sposób firmy mogą więc przyciągnąć pracowników? Odpowiedzi może być wiele, a jedną z nich jest z pewnością Employer Branding – czyli budowanie marki jako pracodawcy. Pozytywny wizerunek firmy na rynku pracy może zachęcić wartościowych kandydatów do zaciągnięcia się w szeregi przedsiębiorstwa.
Wizerunek nie tylko dla konsumentów
Czym jest Employer Branding? W “luźnym tłumaczeniu” można przedstawić go jako metodę kreowania wizerunku firmy – ale odbiorcami nie są tutaj konsumenci, lecz potencjalni pracownicy. Chodzi o to, by przyciągnąć do firmy jak najwięcej kandydatów z wybranej grupy docelowej – np. specjalistów z konkretnym wykształceniem. Strategia employer brandingowa jest tutaj niezbędna, bo pomaga dotrzeć z informacją do określonego targetu – zupełnie tak, jak w przypadku działań PR-owych. Jest też druga strona medalu – specjaliści EB badają rynek w poszukiwaniu odpowiedzi na pytanie, czy aktualny wizerunek pracodawcy jest zgodny z pożądanym.
Tutaj liczy się opinia
W jaki sposób przeprowadzane są takie badania? Dużą cieszą się oczywiście ankiety w sieci, ale eksperci starają się także zasięgnąć opinii w inny sposób. Nieocenioną wartość mają np. wywiady z przedstawicielami grupy docelowej – jak choćby z absolwentami określonych kierunków studiów. By jednak zyskać pełen obraz pracodawcy, warto sięgnąć po jeszcze jedną metodę: przeprowadzanie tzw. “exit interview”. Wywiady z odchodzącymi pracownikami są najlepszym źródłem informacji na temat rzeczywistych warunków panujących w danej organizacji. Porzucający zatrudnienie podwładni zdradzają bowiem, co podobało im się w danej firmie, a co powinno ulec zmianie.
Marka w dobrych rękach
Dzięki powyższym informacjom, pracodawca może rozpocząć proces pracy nad swoim nowym wizerunkiem. Ogromne znaczenie mają tutaj działania mające na celu dbanie o aktualnych pracowników oraz promocję firmy na zewnątrz (np. poprzez udział w konferencjach czy sponsoring ważnych wydarzeń). Zanim jednak wdroży się strategię employer brandingową, należy zastanowić się, czy warto robić to samodzielnie. Dużym firmom opłaca się zatrudnienie profesjonalnego specjalisty ds. Employer Brandingu, mniejsze przedsiębiorstwa mogą zaś zasięgnąć pomocy z zewnątrz. Ekspert w dziedzinie EB musi bowiem posiadać jednocześnie wiedzę z zakresu HR oraz PR – najlepiej oddać więc wizerunek naszej firmy w dobre ręce.