Co powinna zawierać dobra oferta pracy?

Każdy proces rekrutacji pracowników zaczyna się od przygotowania dobrego ogłoszenia o pracę. Słowo klucz to “dobre” – tylko bowiem poprawnie skonstruowane ogłoszenie zachęci kandydatów do aplikowania. W przeciwnym razie możemy mieć problem z obsadzeniem wakatu, zwłaszcza w branżach, które borykają się z niedoborem specjalistów. Jak zatem powinna wyglądać dobra oferta pracy?

Kandydaci przebierają w ofertach

oferta pracy

W omawianym kontekście warto przywołać najnowsze wyniki badania, które przeprowadził portal Pracuj.pl. Jego uczestników zapytano o to, co ich zachęca, a co zniechęca do aplikowania na daną ofertę pracy. Okazało się, że wiele zależy od wieku kandydata. Im jest bowiem starszy, tym większej selekcji ogłoszeń dokonuje, wybierając te, które najbardziej odpowiadają jego wymaganiom. Tak samo wraz z wiekiem wzrasta wyczulenie na szczegóły. A właśnie na doświadczonych pracownikach firmom najbardziej zależy. Zwłaszcza, kiedy rekrutacja dotyczy wysoko wysoko wykwalifikowanych specjalistów.

Blisko połowa badanych wysyła swoje CV w odpowiedzi na kilka starannie wybranych ofert pracy. To najważniejszy argument przemawiający za tym, że ogłoszenie powinno być starannie przygotowane i na tyle atrakcyjne, by przykuć uwagę potencjalnych kandydatów do pracy.

Co powinno zawierać ogłoszenie?

Nie da się ukryć, że głównym powodem decyzji o zmianie pracodawcy jest wysokość wynagrodzenia. Niezmiernie rzadko zdarza się, że specjalista przechodzi do konkurencji, godząc się na gorsze warunki finansowe. Dlatego tak ważne jest zawarcie widełek płacowych w ogłoszeniu o pracę. Z przywołanych wcześniej badań wynika, że aż 78% ankietowanych lepiej ocenia ofertę, która zawiera informację o zarobkach, a 40% chce poznać konkretne stawki jeszcze przed rozmową kwalifikacyjną. Jeśli zatem firmie zależy na przyciągnięciu kandydatów, powinna w ogłoszeniu o pracę zawrzeć kwotę wynagrodzenia

Kolejnym istotnym punktem jest opis obowiązków na danym stanowisku. Potencjalni pracownicy muszą wiedzieć, czym dokładnie będą się zajmować. Nie wystarczą zatem ogólniki – zadania powinny być wyszczególnione i opisane w sposób prosty i zrozumiały. Tak samo ma się sprawa, jeśli chodzi o oferowane pracownikowi benefity.

Poszukiwania bezpośrednie

Jak ważną rolę odgrywa dobre ogłoszenie, potwierdzają jeszcze inne wyniki badania. Mianowicie według Pracuj.pl jedynie 36% Polaków aktywnie szuka pracy. By dotrzeć do tej niewielkiej liczby, nie wystarczy byle jaka oferta. W przypadku rzadkich stanowisk nie obejdzie się również bez pomocy agencji doradztwa personalnego, która stosuje metody direct i executive search. Techniki te umożliwiają bowiem wyszukiwanie tzw. kandydatów pasywnych, którzy są już zatrudnieni gdzie indziej i nie myślą o zmianie pracodawcy. Wtedy wyspecjalizowany rekruter musi najpierw kandydata znaleźć, skontaktować się z nim, a następnie zainteresować ofertą pracy na tyle, by zgodził się spotkanie. Nie uda się to jednak, jeśli oferta nie będzie prawidłowo przygotowana. 

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *