Ambicje polskich pracowników a rzeczywistość
Z raportu portalu Pracuj.pl wynika, że polscy pracownicy chcą się rozwijać zawodowo, nie cierpią rutyny i oczekują nowych wyzwań w pracy. Czy w miejscu zatrudnienia mogą realizować swoje ambicje? Niekoniecznie.
Portal Pracuj.pl opublikował wyniki raportu „Wygoda kontra rozwój”, w którym zapytano o ambicje polskich pracowników. Okazało się, że 80 proc. badanych najbardziej ceni sobie rozwój zawodowy. Aktywni zawodowo Polacy woleliby także bardziej zróżnicowane obowiązki służbowe, ponieważ 70 proc. respondentów uznało rutynę za negatywne zjawisko. Ponad połowa pracowników twierdzi, że świetnie odnajduje się w nowych sytuacjach i oczekuje od przełożonych nowych wyzwań i ambitnych zadań.
Chęć samorealizacji
Rozwój zawodowy, chęć podnoszenia swoich kompetencji i podejmowanie się trudnych zadań to ważny element budowania własnej wartość. W ten sposób pracownicy mogą osiągać sukcesy w życiu zawodowym, co wpływa na większe zadowolenie z pracy. Silna chęć samorealizacji jest charakterystyczna dla pokolenia dzisiejszych dwudziesto – i trzydziestolatków. Natomiast rutyna (która nie jest jednoznacznie negatywnym zjawiskiem) i niezmienny zakres obowiązków to raczej cechy wcześniejszych pokoleń. Można zatem wnioskować z raportu, że na rynku pracy zaczynają dominować nowe roczniki.
Smutna rzeczywistość
Czy pracodawcy dbają o rozwój pracowników? Niestety coraz więcej Polaków aktywnych zawodowo skarży się na brak takiej możliwości. 34 proc. respondentów przyznało, że w obecnym miejscu pracy stoi w miejscu. Nie jest to bezpodstawna opinia, ponieważ drugie tyle pracowników – 68 proc. – nie zmieniło stanowiska i nie awansowało w ciągu ostatnich trzech lat. Duża ilość pracowników w tym czasie nie otrzymało nawet wyższego wynagrodzenia. 41 proc. respondentów przyznało, że od trzech lat otrzymuje takie same zarobki.
Pracownicy są jednak przyzwyczajeni do swojego zatrudnienia i raczej nie chcą zmieniać pracy, nawet jeśli nie mogą się w niej spełniać. 84 proc. przebadanych Polaków nie myśli o szukaniu nowego pracodawcy, a ledwie 8 proc. przynajmniej raz w tygodniu zagląda na portale z ogłoszeniami o pracę.