Masz dobrego pracownika? Nie pozwól mu odejść!
Jeśli usłyszymy gdzieś hasło „zarządzanie personelem”, co jako pierwsze przychodzi nam do głowy? Pojęcie to najprawdopodobniej skojarzy nam się z rekrutacją pracowników oraz systemem ich motywowania. Osobami odpowiedzialnymi za te obszary są doradcy personalni. Ich pomoc może być jednak wykorzystywana w jeszcze jednym zakresie, o którym niestety rzadko się myśli. Co bowiem, jeśli zatrudnimy dobrego pracownika, ale po pewnym czasie zapragnie on odejść z miejsca pracy – np. do konkurencji? Najlepiej nie dopuścić do takiej sytuacji, stosując rozmaite metody zatrzymania go w naszej firmie.
Inwestycja w pracownika
Personel pracuje dla pracodawcy, ten natomiast powinien pracować dla personelu. Nie chodzi tutaj o pełnienie jakiejkolwiek posługi; szeroko pojęta praca nad personelem odbije się w przyszłości na dobrostanie firmy. Jeżeli poświęciliśmy bowiem nasz czas i środki na pozyskanie dobrego pracownika, z pewnością nie będziemy chcieli go stracić. Warto więc zainwestować w niego, aby w przyszłości nie chciał on opuścić naszych szeregów.
Wyniki godne nagrody
Metod, możliwych do zastosowania w tym zakresie jest wiele. Wśród najbardziej oczywistych znajdują się elementy takie jak odpowiednio wysokie wynagrodzenie, różnego rodzaju premie czy pakiety socjalne. Pracownik, który otrzyma od nas bezpłatny karnet na siłownię, będzie prawdopodobnie bardziej zmotywowany do efektywnego wykonywania swoich zadań. Sprawdzą się tutaj również nagrody. Jeśli podwładny wpadnie na dobry pomysł, wykaże się szczególną kreatywnością lub wyjątkowo dobrze wypełni swój obowiązek, praktyką godną naśladowania będzie wynagrodzenie go za ten konkretny wynik. Pracownik poczuje się wtedy doceniany oraz potrzebny, co z pewnością wpłynie na jakość jego pracy w przyszłości.
Informacja zwrotna
Innym, również wartym omówienia sposobem zatrzymania pracownika w firmie, jest informacja zwrotna. Konstruktywne komentowanie pracy podwładnego sprawi, iż będzie on wiedział, co robi dobrze, a co powinien poprawić. Nie szczędźmy więc pochlebstw, o ile dany członek personelu rzeczywiście na nie zasłużył. Mając jednak na uwadze fakt, iż nikt nie jest idealny, od czasu do czasu przyda się także słowo krytyki, gdyż odbieranie samych komplementów może wywołać w pracowniku poczucie wyższości, a przez to obniżyć jakość jego pracy.
Integracja przede wszystkim
Jednym z ważnych elementów, o których dużo się ostatnio mówi, jest atmosfera w miejscu pracy. Pracownik chętnie zostanie na dłużej w firmie, gdzie ludzie odnoszą się do siebie z szacunkiem i sympatią. Atmosfera w zespole zawsze jest istotna, najbardziej jednak wtedy, kiedy praca wymaga współdziałania w grupie. Opłaca się więc zadbać o to, by jej członkowie zintegrowali się ze sobą i potrafili zgodnie funkcjonować.
Spojrzenie w stronę kariery
Warto także rozważyć często ostatnio poruszaną kwestię tzw. „ścieżek kariery”. Metoda ta będzie szczególnie atrakcyjna dla młodych pracowników, ponieważ rozwój osobisty stanowi dla nich dużą wartość. Polega ona na przedstawieniu przebiegu pracy w firmie w taki sposób, aby naświetlić pracownikowi kierunki, w jakich pozwoli mu się ona rozwijać. Jeżeli pracownik ujrzy w zatrudnieniu długofalową korzyść, chętniej zostanie w naszym przedsiębiorstwie.
Metod, za pomocą których można zatrzymać podwładnego w firmie jest naprawdę wiele. Wszystkim przewodniczy jednak główna zasada: pracodawca powinien dbać o to, żeby dobry pracownik czuł się wartościowy i doceniany.