Zadowolony pracownik to najlepsza wizytówka firmy
W jaki sposób zadbać o pracowników, by chętnie przychodzili do pracy i stanowili zgrany zespół? Liczy się odpowiednia komunikacja między zarządem, managerem i podwładnymi. Potwierdzają to przedsiębiorcy i działy kadr.
Justyna Orzeł, dyrektor zasobów ludzkich Carrefour Polska, w wywiadzie dla portalu Pulshr.pl tłumaczyła, w jaki sposób w popularnej sieci hipermarketów dba się o satysfakcję z pracy podwładnych. Praca w hipermarkecie kojarzy się raczej z warunkami niesprzyjającymi zadowoleniu z pracy, ze względu na kilka afer sprzed kilku lat, w których pracownicy byli wykorzystywani i źle traktowani. Dział HR zabiegają o dobro pracownika także w supermarketach.
Krok pierwszy: znaleźć problem
W firmie najważniejsza jest odpowiednia komunikacja. Jeśli pracownicy mają narzędzia i sposoby komunikowania o swoich problemach, to specjalistom ds. personalnych łatwiej jest zdiagnozować nadchodzący kryzys i wcześniej mu zapobiec. Potrzebna jest taka atmosfera, w której personel bez obaw o negatywne konsekwencje może mówić o tym, co mu się nie podoba w organizacji. W Carrefour Polska wypracowano procedury, dzięki którym pracownicy mogą anonimowo zgłaszać wszelkie nieprawidłowości. W ten sposób firma dba o to, by pracownicy chętniej dzielili się problemami z pracownikami działu kadr niż z internautami. Niezmiernie ważne jest także cykliczne przeprowadzanie okresowych ocen pracowniczych. Dobrze przeprowadzane badania satysfakcji pozwalają rozpoznać mocne i słabe strony zarządzania kadrami.
Krok drugi: znaleźć rozwiązanie
Szacunkowo określa się, że 70% pracodawców przeprowadza oceny pracowników, ale tylko 20% wdraża następnie rozwiązania naprawcze. Samo rozpoznanie problemu musi następnie prowadzić do konkretnych działań. Działy kadr w Carrefour Polska opracowują harmonogramy dla każdego sklepu, w których uwzględnia się działania naprawcze. Nie wszystkie problemy da się rozwiązać podwyżką lub jednorazową premią. Ważne jest także wprowadzanie pakietów świadczeń pracowniczych oraz opracowanie strategii szkoleniowej. Dbanie o rozwój pracowników jest równie ważne, co ich wynagradzanie.
Jak podkreśla Justyna Orzeł pracę nad wizerunkiem firmy należy zaczynać od środka.