Efektywna rekrutacja pracowników
Czasy, gdy na rynku rządzili wyłącznie pracodawcy, a aktywność rekruterów polegała głównie na przeglądaniu stert nadesłanych CV, bezpowrotnie minęły. Na rynku pomimo to panuje sezonowość, a po okresie pandemii i lockdown’ów ostatnie miesiące cechuje wzrost ofert pracy. Okres wakacyjny nie sprzyja z drugiej strony chęci zmian i aktywności ze strony pracowników. W tym roku mamy jednak do czynienia z “nadrabianiem” zaległości po zapaści koronawirusowej i rekruterzy mają pełne ręce roboty. Jak zatem zgarnąć z rynku najlepszych kandydatów i sprawić, by rekrutacja pracowników była skuteczna?
Rekrutacja dawniej i dziś
Kiedyś królowała poczta pantoflowa i prasa drukowana. Dzisiaj możliwości jest więcej, a to wszystko dzięki nowym technologiom. Wciąż jednak najpopularniejszym sposobem jest publikacja ogłoszenia. Na portalach internetowych widać jednak sporą konkurencję i bez odpowiedniego promowania nasze ogłoszenie zginie w gąszczu innych podobnych. Należy więc przewidzieć w budżecie koszty promocji i odświeżania naszych ofert pracy oraz zdywersyfikować kanały ich publikacji.
Co z kandydatami pasywnymi?
Często jednak kandydaci, którzy byliby dla nas atrakcyjni nie przeglądają ogłoszeń, bo aktywnie nie szukają pracy. W takiej sytuacji warto skorzystać z działań marketingowych i promocyjnych w mediach społecznościowych. Dzięki temu dotrzemy do odpowiedniej osoby, a nasze ogłoszenie pojawi się np. podczas porannego przeglądania Facebooka. Trwałym i długofalowym działaniem będzie budowanie naszej marki – czyli Employer Branding. Poprzez pozycjonowanie się jako atrakcyjny pracodawca możemy wpływać na własnych pracowników i opinię publiczną. Udział w spotkaniach branżowych, eventach, konferencjach będzie z czasem procentować.
Może się jednak zdarzyć, że nasze działania będą niewystarczające, zbyt wolne i mało efektywne. Możemy wtedy skorzystać z pomocy specjalistów i profesjonalnych agencji rekrutacyjnych. Umożliwi to precyzyjniejsze dotarcie do potencjalnych kandydatów w oparciu o kontakty rekruterów i ich bazy danych.
Justyna Drabik, HR Senior Project Manager z agencji doradztwa personalnego Advisory Group TEST Human Resources stwierdza:
W rekrutacji pracowników ważne jest przede wszystkim utrzymywanie dobrego kontaktu z kandydatami – tak, by w przyszłości móc wrócić do nich z propozycją pracy. Kandydat mający o nas dobre zdanie, szybciej zainteresuje się ofertą.
Prosto do celu
Tutaj doskonale sprawdza się metoda Direct Search, która polega właśnie na bezpośrednim kontakcie z interesującym nas kandydatem. Z jednej strony jest on “namierzany” poprzez media społecznościowe (Facebook, LinkedIin), a z drugiej rekruterzy korzystają z grup i forów tematycznych skupiających specjalistów z danej branży. Mogą tam pozycjonować się jako eksperci w danym temacie i aktywnie budować relacje z potencjalnymi kandydatami. W metodzie Direct Search liczy się kreatywność, autentyczność i personalizowanie przekazu do odbiorcy, co szczególnie doceniają najlepsze na rynku talenty.
Skuteczna i sprawna rekrutacja pracowników jest szczególnie ważna w momencie zwiększonej fluktuacji kadr. Dlatego tak istotne jest, by nie czekać, aż kandydaci sami zaczną aplikować do naszej firmy, lecz spróbować dotrzeć do najlepszych z nich, zanim zrobi to konkurencja.