Assessment Center – fakty i mity

Assessment Centre (inaczej ośrodek oceny) jest wielowymiarową metodą oceny kompetencji chętnie stosowaną w rekrutacji pracowników. Wokół sesji AC narosło już wiele mitów, które niepotrzebnie budzą obawy wśród osób mających w niej uczestniczyć. Dlatego warto je zweryfikować i dowiedzieć się, czego tak naprawdę możemy się spodziewać, uczestnicząc w Assessment Center.

Assessment Center

Mity o Assessment Center

Przygotowanie

Wiadomo, że do każdej rozmowy kwalifikacyjnej warto się przygotować. Natomiast w przypadku sesji Assessment Center przygotowanie to mit. Oczywiście w sieci możemy trafić na poradniki podpowiadające, jak przygotować się do tego procesu. Tymczasem nie da się wyuczyć gotowych odpowiedzi, czy przećwiczyć symulacji i innych zadań, gdyż nigdy nie wiadomo, jakie kompetencje i w jaki dokładnie sposób będą sprawdzane. Nadrzędnym celem Assessment Center jest weryfikacja cech charakteru kandydata.

Sprawdzanie wiedzy merytorycznej

To kolejny mit, ponieważ podczas Assessment Center nie weryfikuje się wiedzy merytorycznej. Przede wszystkim sprawdza się kompetencje miękkie kandydatów potrzebne na danym stanowisku (np. umiejętność pracy w zespole lub zdolności negocjacyjne, czy przywódcze). Wiedza merytoryczna oczywiście może się przydać w różnych typach zadań, m.in. podczas prezentacji, czy symulacji, ale to nie ona decyduje o pomyślnym przejściu sesji. 

Najważniejsza asertywność i cechy lidera 

Asertywność i cechy lidera wskazuje się nieraz jako główne aspekty brane pod uwagę w sesji AC. To szczególnie mylący mit. W Assessment Center uczestniczy kilka osób, które otrzymują zarówno zadania indywidualne, jak i grupowe. Podczas nich ocenia się przede wszystkim zdolność komunikacji i współpracy. Obserwowane są również role, które kandydaci w naturalny sposób przyjmują w grupie. Udowadnianie na siłę swojej przywódczości poprzez np. forsowanie za wszelką cenę własnego zdania, może skończyć się źle. Istotniejsza, nawet na stanowisku kierowniczym,  jest bowiem umiejętność wypracowania wspólnego stanowiska.

Najlepszy wygrywa

O ile w Assessment Center rzeczywiście chodzi o znalezienie kandydata najlepiej dopasowanego do danego stanowiska, to nie jest jej celem zatrudnienie tylko jednej osoby.

Najczęściej bowiem udaje się wyłonić kilku przyszłych pracowników. Natomiast nawet jeśli nie przejdziemy dalej, możemy liczyć na szczegółowy feedback, który wskaże nam zarówno słabe, jak i mocne strony. A dzięki temu mamy większe szanse na zatrudnienie w przyszłości.

Fakty o Assessment Centre

Przygotowanie

Mimo, że treść ćwiczeń jest zawsze odmienna, bo dostosowana do danej organizacji, to ich schemat się powtarza. Warto więc zapoznać się chociaż z typami zadań, które nas czekają. Nie jesteśmy w stanie przygotować się merytorycznie i wyuczyć gotowych odpowiedzi, ale możemy nastawić się chociaż na to, co nas czeka.

Warto być sobą 

Sesja Assessment Center ma przede wszystkim zweryfikować nasz charakter i ocenić dopasowanie naszej osobowości do stanowiska i firmy. Wielowymiarowość tego procesu wyklucza udawanie kogoś, kim się nie jest, nie warto zatem udawać. 

Najlepsze narzędzie do oceny kompetencji kandydatów

Temu się nie da zaprzeczyć. Nawet najbardziej przenikliwy rekruter nie jest w stanie przeprowadzić aż tak dogłębnej analizy kompetencji kandydata, jak grono niezależnych asesorów podczas wielozadaniowego procesu. Z tego też względu sesje Assessment Center zleca się wyspecjalizowanym w tej metodzie agencjom doradztwa personalnego

Narzędzie jakim jest Assessment Center gwarantuje zatrudnienie najlepszego kandydata, możliwie najbardziej dopasowanego do firmy. Jest to ważne nie względu na koszty rekrutacji, ale również na wskaźnik fluktuacji kadr.

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *