Motywacja i pieniądze
W obliczu problemów związanych z rynkiem pracownika i deficytem specjalistów rekrutacja staje się bardzo trudnym i żmudnym procesem. Jednak to dopiero początek wyzwań. Najtrudniejszą sprawą jest opanowanie fluktuacji kadr, czyli przekonanie pracowników, że to właśnie w naszej organizacji będzie im najlepiej. Można próbować tego dokonać oferując coraz wyższe wynagrodzenie, ale czy jest to jedyna i właściwa droga?
Nowy sposób myślenia o pracy
Po latach ustroju komunistycznego, gdzie większość społeczeństwa musiała sobie radzić z ogromnym niedoborem wszelkich produktów oraz późniejszą transformacją ustrojową, która także nie była łatwa materialnie dla ogromnej części społeczeństwa, ludzie w Polsce bardzo chcieli móc pozwolić sobie na wiele. I dlatego właśnie wykształcił się sposób myślenia stawiający znak równości pomiędzy pracą i pieniędzmi. Ludzie pracowali tylko po to, żeby zarabiać, a lepsza praca, to ta, gdzie można było więcej zarobić. Jednak z upływem czasu społeczeństwo weszło na pewien wyższy poziom dobrobytu, a w firmach zaczęły pracować pokolenia, które nie pamiętają w ogóle lub pamiętają bardzo słabo dawne ciężkie czasy. Dlatego model myślenia o pracy zaczął się zmieniać. Już nie chodzi tylko o pieniądze, ale także o atmosferę w firmie, satysfakcję z wykonywanych zadań i wiele innych aspektów związanych z zatrudnieniem.
Oczywiście pieniądze nie przestały być istotne. Menedżerowie zauważyli jednak, że powyżej pewnej wysokości wynagrodzenia, jego wzrost przestaje mieć taki duży wpływ na motywację pracowników. Istotne stają się kwestie tego, w jakich warunkach pracują ludzie i co robią w ramach swojej pracy. I z tego właśnie powodu bardzo dużo uwagi poświęca się tym innym potrzebom członków organizacji.
Employer branding
Jest to budowanie marki pracodawcy zarówno na rynku pracy jak i wśród własnych pracowników. Oczywiście jednak nie chodzi o tylko działania reklamowe. Grunt to stworzenie optymalnych warunków do pracy w firmie. Są to kwestie związane z podejściem do pracowników ze strony działów zarządzania, wygodne biuro i odpowiedni pakiet benefitów. Celem jest stworzenie miejsca, w którym każdy chciałby pracować oraz pokazanie tego światu. To przyciąga nowych i zatrzymuje starych pracowników.
Warto też pamiętać, że pracownicy to nie jest jednolita grupa. Każdy ma swoje własne indywidualne potrzeby. Jedni najbardziej będą cenić sobie jak najwyższą pensję, inni będą chcieli znaleźć w pracy przyjaciół, więc potrzebują dużej dozy integracji, a jeszcze inni chcą móc jak najbardziej oddawać się swojej rodzinie i dlatego potrzebują wyraźnych granic, by zachować work-life balance. Zadaniem dzisiejszych pracodawców i działów HR jest poznanie tych indywidualnych potrzeb i stworzenie takiego systemu motywacyjnego, który je zaspokoi.