Pieniądze to nie wszystko
Idee są bardzo silnymi motywatorami ludzkich działań. Jak pokazuje historia w imię idei ludzie potrafią zarówno wyrządzać wiele zła, jak i dobra. Podporządkowanie się wspólnemu celowi i wyznawanie tych samych wartości wpływa także na motywację do pracy. I to dużo bardziej niż wynagrodzenie. Dlatego część firm decyduje się na wybranie sobie motta, które będzie wyrażać wartości ważne dla organizacji i tym samym przyciągnie do pracy lojalnych kandydatów.
Konsekwencja działania
Jednym z najważniejszych problemów z takim podsumowaniem misji firmy jest konsekwencja. Wybierając ową ideę, należy pamiętać, że ma podsumowywać ona wszystkie działania danej organizacji. Tylko częściowe podporządkowanie się danym wartościom uderzy mocno w wizerunek firmy, sprawiając, że będzie on niespójny. To może z kolei doprowadzić do strat na wielu płaszczyznach takich jak employer branding czy ogólny wizerunek w społeczeństwie. Zaufanie do danej organizacji spadnie, a w dzisiejszych czasach jest ono podstawą relacji zarówno z klientami, jak i potencjalnymi kandydatami do pracy.
Perspektywa
Misji tej nie można wybierać z myślą tylko najbliższych projektach. Ona będzie z firmą na długo. Dlatego musi być na tyle ogólna, że wszystkie działania będzie można w pewien sposób pod nią podpiąć. Jednak jednocześnie musi nieść ze sobą konkretną wiadomość wiążącą się z działalnością firmy. I należy pamiętać, że warto, żeby nie była ograniczająca w jakiś sposób, by nie ponosić wcześniej wspomnianych negatywnych skutków niekonsekwencji.
Ludzie i wartości
Każdą organizację tworzą ludzie. I właśnie ci ludzie muszą wierzyć w wybraną przez firmę ideę. Wtedy będą oni się jej poświęcać, dzięki czemu będzie żyła i ewoluowała w nowe formy, których przy jej wyborze nikt by się nie spodziewał. Poczucie i wyznawanie wspólnych wartości staje się coraz bardziej istotnym aspektem podczas rekrutacji. W czasach zwiększonej fluktuacji pracowników i ich niskiej lojalności, tylko wspólne wartości mogą zapewnić trwalsze relacje pomiędzy kadrami a pracodawcą.
Milenialsi potrzebują misji
Pokolenie Y zwane często Milenialsami z natury potrzebuje się czemuś poświęcić. Stabilność pracy i atrakcyjne wynagrodzenie to dla nich za mało. Oni potrzebują wyzwań, rozwoju osobistego i udziału w życiu społeczności. Nic bardziej nie buduje społeczności niż wspólna idea. Dlatego w kontekście zmieniających się pokoleń i zachęcania nowych kandydatów do pracy, warto posiadać takie motto, które może przyświecać wszystkim działaniom firmy. Pod szyldem wspólnej misji pracownicy mogą organizować wydarzenia i wyrażać siebie.
Motto, to nie tylko słowa. To idea, którą wprowadzamy do świadomości pracowników, która może pomagać rozwijać firmę na gruncie pozyskiwania bardziej odpowiednich kandydatów i budowania silniejszej marki w oczach klientów. Trzeba jednak wybierać tę misję rozważnie, bo będzie ona towarzyszyła firmie przez lata.