CV w czasach rynku pracownika
W związku z rozwijającą się gospodarką i coraz większą rzeszą inwestorów zagranicznych otwierających swoje biura, fabryki i inne centra operacyjne, deficyt pracowników, a w szczególności specjalistów rośnie. Zwiększa się również fluktuacja kadr. To sprawia, że firmy oferują coraz lepsze warunki, chcąc zachęcić specjalistów do pracy u siebie. Dzięki temu kandydaci czują, że mogą wymagać. Lojalność względem pracodawcy spada, a w odpowiedzi na ogłoszenia pracy spływają nieraz setki zgłoszeń.
Życiorys przeżytkiem?
Można pomyśleć, że skoro tylu osób do pracy brakuje w każdej branży, to nie warto nawet przygotowywać swojego CV. I jest to częściowo prawdą. Jeśli chodzi o pracę niewymagającą kwalifikacji jak praca fizyczna, często wystarczy podać jedynie dane osobowe i kontakt. Inaczej jest jednak w przypadku stanowisk wymagających dużych kompetencji.
CV wizytówką specjalistów
W przypadku managerów i specjalistów życiorys wciąż odgrywa bardzo ważną rolę. To właśnie on pokazuje, czy jesteśmy odpowiednim kandydatem na dane stanowisko. Nie wystarczy jednak sporządzić jeden dokument i rozsyłać go masowo do pracodawców. CV należy bowiem każdorazowo dostosować pod konkretną ofertę pracy. Przede wszystkim warto wyszczególnić kompetencje, które wymagane są w ogłoszeniu, by rekruter mógł łatwo je zauważyć. Zwłaszcza, jeżeli weźmiemy pod uwagę wyniki badań, które donoszą, że rekruter spędza średnio tylko 6 sekund, przeglądając jeden życiorys! I tyle właśnie mamy czasu, by go zachwycić.
Jakiś czas temu modne było przygotowywanie życiorysu w formie pokazującą naszą kreatywność. Zwykle były to filmy, ale zdarzały się nawet animacje i gry. Jednak aktualnie rynek wraca do normy i rzeczy takich można spodziewać jedynie po osobach z zawodów kreatywnych jak marketingowcy, czy graficy.
Zaangażowanie kluczem do sukcesu
Dostosowanie życiorysu do konkretnej oferty ma jeszcze jedno ważne zadanie. Ma ono pokazać nasze zaangażowanie. Jest to kluczowa kwestia, ponieważ właśnie zaangażowanie należy do najwyżej cenionych cech, których oczekują pracodawcy. Tak samo jest z dopilnowaniem poprawności językowej i estetyki graficznej. Każdy błąd działa na naszą niekorzyść, bo pokazuje naszą niedbałość i tym samym zmniejsza szansę na dostanie pracy.
Niezależnie, czy lubimy rekrutacyjne zabawy, czy nie, dobrze napisany życiorys jest podstawą sukcesu. Warto też pamiętać o regulacjach prawnych. Po wejściu RODO klauzula o przetwarzaniu danych nie wystarczy. Jeśli chcemy, żeby rekruter skontaktował się z nami ponownie, to należy dołączyć klauzulę pozwalającą na przechowywanie danych.