Ocena pracownika – bieżąca czy roczna?
Nie ma dobrej firmy bez dobrego pracownika – tego hasła powinno nauczyć się wielu menedżerów. W określeniu, czy pracownik i firma „dogadują się” ze sobą, z pewnością pomaga zaś ocena pracownicza. Pytanie tylko, czy lepiej dokonywać jej na bieżąco czy raczej rzadziej – np. raz do roku?
Gdy raz w roku nie wystarczy
Bieżąca ocena pracowników ma wiele zalet i chętnie wykorzystuje się ją w firmach. Istnieje także prawdopodobieństwo, że wywołuje ona mniejszą obawę wśród pracowników danej organizacji, są oni bowiem bardziej zaznajomieni z tego typu procesami. W przypadku bieżącej oceny pracowników, ocenie podlega głównie efektywność oraz jakość ich pracy. Sprawdza się również indywidualne zaangażowanie i podejście
do obowiązków każdego z nich.
Ocena pracownika, którą wykonuje się kilka razy do roku może także służyć określeniu, czy w miejscu pracy przestrzegane są konkretne normy (np. przepisy bhp). Jej głównym celem jest przede wszystkim stałe monitorowanie skuteczności pracy, wykonywanej w danej firmie, regularne udzielanie pracownikom informacji zwrotnej na temat jakości ich działania oraz korygowanie niektórych błędów.
Motywacja przede wszystkim
Roczna ocena pracowników różni się od bieżącej dość znacznie. Jeśli przeprowadzi się ją bowiem umiejętnie, może ona stanowić ważny czynnik motywacyjny dla pracownika. Przeprowadzając roczną ocenę pracowniczą, stawia się bowiem nacisk na rozwój umiejętności każdego z członków zespołu. Jeśli komuś pewna rzecz nie wychodzi tak jak powinna, osoba przeprowadzająca roczną ocenę pracowniczą pomoże trwale wyeliminować ten błąd.
Ocena pracownicza, która swym zakresem obejmuje okres całego roku, służy głównie do poszukiwania dla firmy usprawnień oraz sposobów ich wdrażania. Przeanalizowanie jej wyników pomoże m.in. w planowaniu szkoleń, czy ustalaniu wysokości wynagrodzenia. Bieżąca ocena pracownicza może być zaś powiązana z systemem dodatków do wynagrodzenia, np. premii.